PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Hierboven video's over twee hoofdstukken in de Bhagavad Gita over: 1- Three modes of modes of material nature en 2- Divisions of Faith: Bestudeer die nauwkeurig ..het bevat namelijk de clue van Aanbidding van Een Godheid en die clue is belnagrijk voor mastery van lage ego denken en vibuthi pada naar kaivalya pada en tevens is ook belangrijk dus voor begrijpen van de mystieke vermogens beschreven in Uddhava Gita! 

“In Hindu philosophy, the antahkaran (Sanskrit: the inner cause) refers to the totality of two levels of mind, namely the buddhi, the intellect or higher mind, and the manas, the middle levels of mind which (according to theosophy) exist as or include the mental body. Antahkarana has also been called the link between the middle and higher mind, the reincarnating part of the mind.[1]
In Vedāntic literature, this antahkaraṇa (internal organ) is organised into four parts:[2]
Ahamkāra (ego) – identifies the Atman (self) with the body as ‘I’
Buddhi (intellect) – controls decision making
Manas (mind) – controls sankalpa (will or resolution)
Chitta (memory) – deals with remembering and forgetting”

Manas = zintuigelijke mind, lagere mind, importeur en exporteur van zintuigelijke impressies, manas beheerst de 10 zintuigen (karmendriyas: spreken, grijpen, bewegen, voortplanten, elimineren en jnanendriyas; horen, tasten, zien, proeven en ruiken) en bhutas (elementen)=Kala's
 
Manas = een van de vier functies van de mind: manas, chittaahamkara en buddhi
 
Manas = deze functie van de mind vertrouwd op de instructies van buddhi, manas kan zelf geen beslissingen nemen (dit is buddhi zijn baan). Als manas niet goed gecoördineerd is met buddhi, en/of het heeft niet de gewoonte om naar buddhi te luisteren, dan krijgt manas zijn instructies van ergens anders, want manas kan zelf geen beslissingen maken. Wie instrueert manas, als het niet van buddhikomt? De samskaras zelf kunnen orders aan manas doorgeven. In principe luistert manas naar diegene die het hardst schreeuwt.

Buddhi = innerlijke wijsheid of intellect, de functie van de mind dat weet, beoordeeld, besluit, en onderscheid
 
Buddhi = een van de vier functies van de mind: manaschittaahamkara en buddhi
 
Buddhi = individueel intellect of innerlijke wijsheid, Mahat is universele wijsheid en intellect (universeel verstand)
 
In de meest ideale situatie geïnstrueerd buddhi manas, die vervolgens gebruik maakt van de zintuigen. Helaas wordt de mind niet altijd geleidt door buddhi, maar door de samskaras die buddhi verduisteren. Buddhi is altijd aanwezig en is altijd hier om ons te begeleiden. We kunnen leren om onze innerlijke wijsheid aan te boren, om het te gaan benutten, het enige wat we hoeven hebben te doen is beginnen met luisteren!

Chitta = onderbewuste opslagplaats of reservoir van alle impressies, indrukken en de functie of het vermogen van de mind om op te slaan
 
Chitta = een van de vier functies van de mind: manas, chitta, ahamkara en buddhi
 
Chitta = wordt soms ook gebruikt als Bewustzijn, bijvoorbeeld in de yogasutras
 
Sat, Chit, Ananda = de realisatie van het ware Zelf is eigenlijk onbeschrijfelijk. Echter, voor het gemak is het soms beschreven als zijnde de natuur van sat, chit en ananda.
Sat betekent het bestaan zelf, Chit betekent bewustzijn, Ananda betekent gelukzaligheid.

Ahamkara = ego, of “ik-maker”, aham = ik, kara = maker, het is de mogelijk of functie van de mind (antahkarana) om identiteiten aan te nemen, om dingen “ik” of “van mij” te maken
 
Ahamkara = een van de vier functies van de mind: manaschitta, ahamkara, en buddhi
 
Ahamkara kan de inkomende zintuigelijke indrukken kleuren of labelen met “vind ik leuk” of “vind ik niet leuk” en “ik” en “mijn”. Op deze manier is het ahamkara die de identiteiten van een oogschijnlijk individu opbouwt. Alle kleuringen die door ahamkara zijn gecreëerd vormen samen de ‘jij’. Een zintuigelijke impressie dat is gekleurd door ahamkara met afstoting (dvesha) of aantrekking (raga) is opgeslagen in chitta en wordt vanaf nu een samskara genoemd (een gekleurd zaadje, een latente wens). Wanneer deze samskara wakker wordt in chitta, wordt het een actieve wens genoemd. Ahamkara kleurt niet alle zintuigelijke indrukken, sommige indrukken gaan neutraal naar chitta. Het is belangrijk om op te merken dat ahamkara gescheiden blijft van alle samskaras, dit betekent dat het de functie van de mind is die in staat is om identiteiten aan te nemen en het niet de collectie van identiteiten is.
 
Ahamkara en kleshas: de derde en vierde kleshasraga en dvesha, de gehechtheid van aantrekking en afstoting, ontstaan door het instrument ahamkara. Nadat Bewustzijn vergeet (avidya) dat het puur nondualistisch Bewustzijn is, lijkt het alsof het een individu is (vanwege de kleuring van asmita), die de vier functies van de mind heeft; manas, ahamkara, chitta, en buddhi. Dan kan het begeertes (raga) of aversies (dvesha) aannemen.
 
Ahamkara en wilskracht = als ahamkara is getraind kan het de kracht van wilskracht worden, de kracht van vastberadenheid: “ik kan het doen, ik wil het doen, ik moet het doen!”
 
Ahamkara = wordt ook gebruikt als 1 van de 7 stromingen van emoties, want het gevoel van “ik” of egoïsme is ook een emotie.
7 stromingen van emoties zijn: kama (begeerte), krodha (boosheid), moha (gehechtheid), lobha (hebzucht), muda (trots), matsarya (jaloezie), en ahamkara (egoïsme).

Chitta managed the buddhi en buddhi op zijn beurt leidt de manas!

Manas is als een vis in het water; als je niet weet het vis te vangen met je handen dan zal de manas geinstrueerd worden door samskarras ..wat betekent dat je altijd questioning and arguingway bent (Mind Chatter)..en kan geen sankalpa makkelijk  tot stand komen..Citta is als een monkeyminded persoon die door gehecht te zijn aan de wereld zich trapped gevangenhoudt in angst schuldgevoel schaamte en sadness loss grief en leugens en het zien van alles separated ways..daardoor raakt de buddhi vertroebeld..Buddhi staat voor waarneming ..als de vis wordt waargenomen, kan de vis worden gevangen met je hand. Zolang de vis niet gevangen is, kan de waarneming vertroebeld zijn alsware je een fatamorgana bijv. ziet ..wanneer je dichterbij komt is die vis er niet maar weer op een andere plek in het water..Zolang de vis in het water is, is manas overheersend door samskarras...

De Ahamkara is onder controle te krijgen ook door Sankalpatraining namelijk door vastberadenheid..Ik kan het doen..ik wil het doen..ik doe het etc..en dat door de waarheid van jezelf te leven ..dicipline of de weg volgen wat voor jou is weggelegd..door dicipline train je de wilskracht!

Een weergave van de geest in vijf delen Kennis uit de Veda's:

  • jagrat chitta (bewuste geest; "waakzaam bewustzijn"). De gewone, wakkere, denkende gemoedstoestand waarin de meeste mensen het grootste deel van de dag functioneren.

  • samskara chitta (onderbewustzijn; "impression mind"). Het deel van de geest "onder" de bewuste geest, het pakhuis of de recorder van alle ervaringen (bewust of niet herinnerd) - de houder van indrukken uit het verleden, reacties en verlangens. Ook de zetel van onvrijwillige fysiologische processen.

  • vasana chitta (onderbewustzijn; "geest van subliminale eigenschappen"). Het gebied van het onderbewustzijn dat wordt gevormd wanneer twee gedachten of ervaringen met dezelfde intensiteit op verschillende tijdstippen het onderbewustzijn in worden gezonden en, samengevoegd, aanleiding geven tot een nieuwe en totaal verschillende trillingssnelheid. Deze onderbewuste formatie zorgt er later voor dat de externe geest op situaties reageert volgens deze geaccumuleerde trillingen, of ze nu positief, negatief of gemengd zijn.

  • karana chitta (bovenbewustzijn). De geest van het licht, de alwetende intelligentie van de ziel. De psychologische term is turiya , 'de vierde', wat betekent dat de toestand voorbij de staten jagrat (waakzaamheid), svapna (droom) en sushupti (diepe slaap) staat. Op het diepste niveau is het bovenbewuste parashakti , of satchidananda , de goddelijke geest van God Siva. In het Sanskriet zijn er talloze termen voor de verschillende niveaus en staten van bovenbewustzijn. Specifieke bovenbewuste toestanden zoals: vishvachaitanya ("universeel bewustzijn"), advaita chaitanya ("non-dualistisch bewustzijn"),adhyatma chetana ("spiritueel bewustzijn").

  • anukarana chitta (onderbewustzijn). De bovenbewuste geest die door de bewuste en onderbewuste toestanden werkt, die intuïtie, helderheid en inzicht voortbrengt.

Geheugenbank

Chitta is de geheugenbank, die indrukken en ervaringen opslaat, en hoewel het erg handig kan zijn, kan chitta ook problemen veroorzaken als het niet wordt gecoördineerd met de anderen.

Chitta coördineren

Als chitta niet wordt gecoördineerd met de andere functies van de geest, dan beginnen de duizenden, miljoenen of talloze indrukken in dit bed van de poel van de geest te roeren en ontstaan. Het is alsof deze vele latente indrukken die tot leven komen allemaal strijden om de aandacht van mana's om hun wensen in de externe wereld te vervullen. Bij het ontbreken van een duidelijke buddhi , de concurrerende stemmen van chitta vaak rijden manas acties in de wereld die zijn echt niet zo handig nemen.

Chitta zien

Een goede manier om het getuigen van chitta te cultiveren, is zich eenvoudig bewust te zijn van de stromen van gedachten, emoties, beelden en indrukken die zich voordoen voor manas (waarop manas al dan niet kan handelen). Merk op hoe de gedachtestroom ergens vandaan komt en zich vervolgens terugtrekt in diezelfde plaats. Deze plaats is Chitta .

Omschrijving

Buddhi heeft het vermogen om te beslissen, oordelen en cognitieve discriminaties en differentiaties te maken. Het kan de wijzer van twee manieren van handelen bepalen, of het duidelijk functioneert en of manas zijn begeleiding zal accepteren.

Buddhi is een hogere geest

buddhi is het hogere aspect van de geest, de deur naar innerlijke wijsheid. buddhi wordt gecultiveerd als de beslisser in de fabriek van het leven.

Buddhi zou de beslisser moeten zijn

In de fabriek van het leven willen we dat buddhi de keuzes voor de fabriek maakt. Anders krijgt manas zijn instructies van de gewoontepatronen opgeslagen in chitta , die gekleurd zijn door ahankara , het ego. Vaak buddhi wordt overschaduwd door alle van de kleuring en indrukken in de chitta . Een belangrijke taak van sadhana (spirituele oefeningen) is dus om de bewolkte buddhi ongedaan te maken . Dan kan men met een duidelijke keuze ooit de keuzes verbeteren die leiden tot de vruchten van spirituele oefeningen.

Diepte van Buddhi

Op de meer grove of oppervlakkige niveaus van leven en meditatie wordt buddhi gebruikt als een instrument voor discriminatie, zoals zojuist beschreven. Wanneer we echter diep genoeg in meditatie raken, ontdekken we dat het het subtielste aspect van Buddhi was dat voor het eerst verdeeldheid begon te zien in onszelf en het universum. Met andere woorden, hoewel buddhi wordt gebruikt als een hulpmiddel voor het verdiepen van de ervaring in meditatie, was het Buddhi die in de eerste plaats het universum opsplitste en verdeeldheid zag waar sprake is van eenheid. Onderscheid maken tussen Buddhi en puur bewustzijn is een van de laatste fasen van de meditatieve reis.

Het principe van buddhi is een van de belangrijkste principes en hulpmiddelen van Yoga , zoals gepresenteerd in de Yoga Sutra's . De term buddhi zelf wordt slechts een paar keer gebruikt in de Yoga Sutra , hoewel buddhi te maken heeft met discriminatie, of viveka, en die term wordt meerdere keren gebruikt. Door die paar soetra's te bekijken , zal duidelijk worden hoe het hele proces is gebaseerd op discriminatie en buddhi .

Manas

manas ( Sanskriet : मनस्, "mind") van de root man , "denken" of "mind" - is het opnamevermogen; ontvangt indrukken verzameld door het gevoel van de buitenwereld. Het is gebonden aan de zintuigen en levert vijnana (informatie) op in plaats van jnana (wijsheid) of vidya (begrip). Dat vermogen dat zintuiglijke indrukken coördineert voordat ze aan het bewustzijn worden gepresenteerd. Heeft betrekking op de geest; dat wat de mens van de dieren onderscheidt. Een van de innerlijke instrumenten die informatie van de externe wereld ontvangen met behulp van de zintuigen en deze presenteren aan het hogere vermogen van buddhi (intellect).antahkarana ("innerlijk geweten" of "de gemanifesteerde geest") en de andere drie delen zijn buddhi (het intellect), chitta (de herinnering) en ahankara (het ego).

Kenmerken van Manas

  • Het waarnemende vermogen dat de boodschappen van de zintuigen ontvangt.

  • De instinctieve geest, heerser van motorische en sensorische organen.

  • De zetel van verlangen.

  • Wordt de ongedisciplineerde geest genoemd.

  • Is beladen met tegenstrijdigheden: twijfel, geloof, gebrek aan geloof, schaamte, verlangen, angst, standvastigheid, gebrek aan standvastigheid.

  • Deze specifieke faculteit wordt gekenmerkt door twijfel en wilskracht.

  • Het mentale vermogen, dat wat de mens onderscheidt van louter dier.

  • Het individualiserende principe; datgene wat het individu in staat stelt te weten dat hij of zij bestaat, voelt en weet.

  • manas zelf is sterfelijk, valt bij de dood in stukken - voor zover het zijn lagere delen betreft.

Verdeeld in twee delen

  1. buddhi manas (hogere geest)

  2. kama manas (lagere geest), verwijst naar lagere geest; kama betekent "verlangen".

Manas neemt waar door de zintuigen

Manas is als de opzichter in de fabriek van het leven en stuurt de tien zintuigen of Indriya's . Manas voert uitstekend werk uit, maar het wordt niet verondersteld de belangrijkste beslisser in de fabriek te zijn. Dat is de taak van Buddhi. Als Buddhi vertroebeld is, heeft Manas de gewoonte om door te vragen en goede instructies te zoeken. Dan luistert het vaak naar degene die het hardst spreekt in de fabriek, wat de wensen, wensen, verlangens, attracties en afkeer zijn die zijn opgeslagen in de geheugenbank van Chitta.

Mahat of The Universal Mind

Mahat of universele geest is de bron van manas : wat manas is in de menselijke constitutie, mahat is in de kosmische constitutie. Manas is dus een directe straal van de kosmische mahat . Manas wordt soms losjes de kshetrajna of het echte incarnerende en permanente spirituele ego genoemd, de individualiteit; maar de kshetrajna is strikt genomen de buddhi-manas of hogere manas .

Voorwaarden

Manushya , het woord dat "man" betekent, impliceert dat de mens de meester van manas (zijn geest) is.

guna

Guna ( Sanskriet : "koord; kwaliteit; positieve attributen; deugden of karakteristiek;") - wordt vertaald als fase of modus en van drie soorten: sattva-guna , rajo-guna en tamo-guna . De kwaliteiten van sattva (sereniteit), rajas (passie) en tamas (onwetendheid) zijn algemene universele kenmerken van allerlei mentale neigingen en acties / gedachten, die worden ingegeven door specifieke soorten en mengsels van deze drie kwaliteiten. Het woord Guna betekent ook een touw of draad en er wordt soms gezegd dat wezens worden "geknoopt" of "vastgebonden" in materie door de drie gunas van de materiële natuur. Bijvoorbeeld,sattvic voedsel is gezondheidgevend, krachtgevend en verrukkelijk; rajasisch voedsel is kruidig, zuur of zout en veroorzaakt ziekten; en tamasisch eten is onzuiver, oud, oud, smaakloos of verrot.

Vouwen

 

De Gunas

Volgens de Sankhya-filosofie bestaat Prakriti uit drie Gunas of krachten, genaamd Sattva (zuiverheid, licht, harmonie), Rajas (passie, activiteit, beweging) en Tamas (inertie, duisternis, inertie, inactiviteit). Guna betekent een koord. De Gunas binden het Zelf met een drievoudige band.

Deze Gunas zijn niet de Nyaya-Vaiseshika Gunas. Het zijn de feitelijke stoffen of ingrediënten waaruit Prakriti is samengesteld. Ze vormen de hele wereld die uit Prakriti is geëvolueerd. Ze zijn niet in gelijke hoeveelheden verenigd, maar in verschillende verhoudingen, waarbij het ene of het andere in overmaat is. Net zoals Sat-Chit-Ananda de Vedantische drie-eenheid is, zo zijn ook de Guna 's de Sankhyan-drie-eenheid.

Interactie tussen de Gunas leidt tot evolutie

De drie Gunas zijn nooit gescheiden. Ze ondersteunen elkaar. Ze vermengen zich met elkaar. Ze zijn nauw verbonden als de vlam, de olie en de lont van een lamp. Ze vormen de kern van Prakriti. Alle objecten zijn samengesteld uit de drie Gunas. De Gunas handelen op elkaar in. Dan is er evolutie of manifestatie. Vernietiging is alleen niet-manifestatie.

De Gunas zijn de objecten. Purusha is de getuige. Prakriti evolueert onder invloed van Purusha. Mahat or the Great (Intellect), de oorzaak van de hele wereld, is het eerste product van de evolutie van Prakriti. Ahankara ontstaat na Buddhi . Agentschap is van Ahankara. Het is het principe dat individualiteit creëert. Mind is geboren uit Ahankara . Het voert de bevelen van de wil uit door de organen van actie (Karma Indriyas). Het reflecteert en twijfelt (Sankalpa-Vikalpa). Het synthetiseert de sense-data in waarnemingen. De geest neemt deel aan zowel perceptie als actie. Er is geen afzonderlijke Prana Tattva in het Sankhya-systeem. Het Vedanta-systeem heeft een apartePrana Tattva . In het Sankhya-systeem produceert de geest met de organen de vijf vitale lucht. Prana is een wijziging van de zintuigen. Het bestaat niet in hun afwezigheid.

Kenmerken van de drie Gunas

Sattva is evenwicht. Wanneer Sattva heerst, is er vrede of rust. Rajas is activiteit die wordt uitgedrukt als Raga-Dvesha , leuk of niet leuk, liefde of haat, aantrekking of afstoting. Tamas is die bindende kracht met een neiging tot lethargie, luiheid en dwaze acties. Het veroorzaakt waanideeën of non-discriminatie.

Wanneer Sattva de overhand heeft, overweldigt het Rajas en Tamas. Wanneer Rajas dominant is, overweldigt het Sattva en Tamas. Wanneer Tamas de overhand heeft, overweldigt het Rajas en Sattva.

Hoe de mens wordt beïnvloed door de drie guna's

Er zijn drie Gunas in elke man. Soms heerst Sattva in hem. Dan is hij kalm en rustig. Hij reflecteert en mediteert. Op andere momenten heerst Rajas in hem en doet hij verschillende soorten wereldse activiteiten. Hij is gepassioneerd en actief. Soms overheerst Tamas. Hij wordt lui, saai, inactief en onvoorzichtig. Tamas wekt waanideeën.

Nogmaals, een van deze Gunas is over het algemeen overwegend bij verschillende mannen. Een Sattvische man is deugdzaam. Hij leidt een puur en vroom leven. Een rajasische man is gepassioneerd en actief. Een Tamasic man is saai en inactief.

Sattva maakt een man goddelijk en nobel, Rajas maakt hem volkomen menselijk en egoïstisch, en Tamas maakt hem beestachtig en onwetend. Er is veel Sattva in een wijze of heilige en er is veel Rajas in een soldaat, politicus en zakenman.

Samenvatting: Door gehechtheid (monkeyminded of mind chatter) creer je geen juiste beeld van jezelf of hogere pratyaya; zonder gehechtheid creer je je hogere pratyaya; Purusha neem waar door middel van pratyaya in gehechtheid en hogere pratyaya in ongehechtheid via de buddhi en zintuigen waardoor de manas geinstrueerd wordt voor Sankalpa; door gehechtheid zal de samskaras nog de manas kunnen instrueren..wie het hardste roept de buddhi of samskaras; ongehechtheid is dat men stopt te dorsten naar lagere gedachten ofwel objecten over heilige boeken en de wereld (zie geschrevene Samadhipada over vairagya)! En dat is het zelfde als de hoogste gewaarzijn van het overstijgen van de guna's (Tamas en Rajas)(Satva)..