PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

In de eerste fase van je training in meditatie moet je leren de oude gedachtes over bepaalde zaken te laten komen en gaan door ze bewust te observeren. In deze fase zijn die gedachtes de vrttis wijzigingen van de citta..als je daarmee identificeert zul je of te weinig aan energie hebben of te veel aan energie..die gedachtes zijn vaak onjuiste bewoordingen of kennis of uitleg of verklaringen over wat we zoals horen van anderen of bestuderen uit heilge boeken etc..en omdat we uit een bepaalde beweegreden dat doen ..bijvoorbeeld voor status en voor geprezen te worden..hebben we niet veel aan die gedachtes eigenlijk..Je kunt zeggen We zijn niet die gedachtes en omdat het onjuiste besef betekent van de werkelijkheid heeft het in Raja Yoga de betekenis van het woord Avidya ofwel ook Onwetendheid..We moeten streven naar het tegengestelde ..door te gaan mixen van Gedachtenloos te zijn in mediteren en met de juiste gedachtes te gaan mediteren wat hetzelfde is als Inzichtmeditatie of Vipasana of mindfullness of Objectmeditatie...

In de eerste meditatievorm om gedachtenloosheid te bereiken moeten we niet de ademhaling willen beheersen maar simpelweg een meditatiehouding aannemen en onze aandacht vestigen op de derde oog wat tussen onze wenkbrouwen zich bevindt. Te veel aan energie maakt dat we te weinig slapen en niet goed onszelf voeden en onzorgvuldig te werkgaan met svadhyaya of wel het bestuderen van Heilige boeken waardoor we gauw in een waantoestand terecht komen of kunnen komen..je kunt dan daarmee denken dat je bijvoorbeeld samadhi hebt bereikt en dat je God hebt gezien ergens  of dat je Jij bent de Christus en niemand anders kan dat zijn of is dat etc etc..wat dus grenst aan egotrippen ook.

Te weinig aan energie maakt je lui loom, minder vlot, en geen energie voor om dingen te ondernemen etc..of bijvoorbeeld dat je niet of nauwelijks presteer met sporten etc etc. Wanneer je gedachtenloos bent en kan focussen op het derde oog of buddhi of ajnachakra of kutastha..dan volgt het mixen met Objectmeditatie door de weg te bewandelen van Sadhanapada de eerste sutra's namelijk die over Tapas- Svadhyaya en Isvarapranidhana..en of met de hulp van een guru of yogi de juiste bewoording voor elkaar krijgen over bepaalde onderwerpen die van belang zijn om de Verlichting te gaan bereiken. Houdt wel in je gedachtes altijd dat je al reeds verlicht bent..wij zijn verlichten alleen velen beheersen dat nog niet goed of nauwelijks of niet perfect genoeg. Gedachtenloos en objectmediatie  brengen je in een toestand van keuze of beslissing maken om te kiezen tussen twee tegengestelden dat wat negatief is avidya of dat wat positief is namelijk de atmische bewustzijn (klistha) en wat je voert uiteindelijk van udaram wat actief zijn van klesas of avidya wordt genoemd naar bevrijding of verwijderen van avidya...Met het bewandelen van de Vibutthipada en kaivalyapada maken we vordering op de Tapas-svadhyaya en isvarapranidhana en dus we maken vordering met de Objectmeditatie..Als alles is omgezet in vibutthipada en kaivalyapada in werken dan kan gefocussed worden op dat wat het drijfveer is in je leven ..namelijk wat voor werk deed je of doe je het liefst..Want met dat soort werk zal je de Verlichting kunnen bereiken.  Het gaat het er uiteindlijk om om de het lagere denken wat vol was van onjuiste gedachtes of uitleg of verklaringen etc. die juist los te laten over te gaan op de juiste gevormde hogere denken (Pratyaya('s). Om alleen te leven in de hogere denken heet dan Overgave..Het loslaten van die onjuiste ideeen heet Vairagya..

In Vibutthipada leer je dat werk is seva of dienen of lakshana en dat je niet moet verlangen naar de vruchten van je werken of je jezelf niet moet verhogen ten opzichte van je naasten. In kaivalyapada moet je het juiste besef van de werkelijkheid trainen en dit door middel van Tapas-Svadhyaya en Isvarapranidhana...met dus die twee trainingen bereikt men Kaivalya ofwel Verlichting..Dit is nodig want voordat je in de hogere pratyaya's vormde was je in het lagere denken of gewone denken en die gedachtes die veel of weinig energie veroorzaakten waren ontstaan door te verlangen naar vruchten van je werken en handelingen en dus naar eer en geprezen willen worden..De hogere pratyaya's vormen alleen als je niet verlangt meer naar de vruchten of dat je je niet hoger maakt dan anderen of je naasten...Als je in Kaivalya bent of verlichte bent dan ben je verplicht om het zo te zeggen de mensheid te helpen en op te heffen naar Verlichting..want daardoor zal al je handelingen spreken denken verlangen en daden gevormd worden naar die hogere staat van Verlichting of hogere pratyaya's. En dat heet Polishing de Ahamkar..het polijzen van de Ego...Je kunt dan beter jezelf commanderen in om te grondvesten in de Yama's Ahimsa Sathya Esteya Brahmacharya en Aparigrahaa. In het Boedisme is dit ongeveer hetzelfde werkwijze..Gedachtenloosmeditatie wordt dan Mettameditatie genoemd..in het engels vertaald Lovekindnessmeditation. In het jodendom of christendom of Islam dan gebeurt of traint men dit ook maar zij benoemen het anders..Uduram bijvoorvoorbeeld is in Islam At Taubah wat betekent Het terugkeren op de Rechte Pad (Pad of  Weg van de Verlichting). En doormiddel van Smeekbedes of Supplicatie aan het eind van de Salaat command je jezelf weer terug te keren op het Rechte Pad. Salaat is de Objectmeditatie dan pas als je begrijpt wat je opzegt tijdens je Salaat ..eerder dan is het als Metta of Gedachtenloosmediteren...

Maak jouw eigen website met JouwWeb