PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Dit is module I les 1 Pratyaya:

Pratyaya's zijn waarmee de purusha (=Atman) waarneemt (Buddhi): Meen moet in staat zijn met pratyaya's anderen van andere religies te kunnen begrijpen en met elkander om te kunnen gaan! En starten met Tapas-svadhyaya en isvarapranidhana! En ook de overige acht limben trainen: Yama's en niyama's en asana's en pranayama en pratyahara en dharana en dhyana en samadhi;

Men moet het belang inzien van om via jezelf te willen manifesteren in siddhi's en bhaga's en kala's ofwel ook gunsten; Dat heet het verwijderen van Avidya en zo ook klesas en karma's; Zo lang men dat niet inziet is men belemmert door Citta vrtti's (5 in totaal) en tendensen/bezorgdheid en guna's ontstijgt men niet en men identificeert zich men de citta vrtti's of ook wel met de prakrti Het Geziene; Zolang men dat niet inziet ook blijft men toeven in lage gewone denken wat alleen maar door vastberadenheid tot wilskracht kan worden getrained voor doeleinde om via jezelf Je Atman dus te willen manifesteren;

En dan is de wereld of smart of vreugde ..smart als je dat niet inziet en als je dat wel kunt begrijpen en mee te werk gaat kom je in de wereld van Vreugde: Dan wel ook van de hoge denken ofwel hoge pratyaya;

Met gewone lage denken of pratyaya kom je in samadhi wat betekent samprajnata samadhi of wel sabija samadhi of intuitief kennis/ begrijpen is; Dit is De Vishesa tot Avisesa (= Samprajnata Samadhi) en van Linga naar Alinga is Hoge pratyaya naar Nirbija samadhi ofwel ook de transcendentie en naar de transcendentale nature gewijze ontstijgen van de guna's wat betekent ook Yogas citta vrtti nirodah!

Tapas-svadhyaya en isvarapranidhana moet leiden tot manifesteren via jezelf (atmic ways) ..Dan komt de leerling of yogi in toetanden vanuit Parsupta naar Tanu en naar Vicchinna tot Udaram .. Udaram is de Avidya in actieve toestand..wat wilt zeggen dat je toeft tussen twee zaken namelijk dat van het gewone lage denken van de ego en de hoge pratyaya welke je  in staat stelt te manifesteren via jezelf..

In Kaivalya Pada staat dat je dan beste koers kunt maken voor het atmische bewustzijn ..Dit alles betekent dat je voor het belopen van de sadhana pada je daarop nog moet focussen;

In de volgende Module 2 namelijk "Svarupa way pratyaya" waarbij je focussing is op Lakshana en avasta zaken wat betekent onveranderelijke eeuwige sociaal structureel zaken zijn ofwel als topics zijn uit de Hadith of mitzwot uit de Torah van het Joodse religie: Zonder Svarupa way kan men niet eenmaken of in eendracht komen te leven met de Ene Ware Godheid! In Vibuthipada bekrachtig je dit tot en met dat je in Kaivalya Pada dit echt goed doorgrond of beseft! Dan in Kaivalya Pada kun je je eenmaken volledig in eendracht te wandelen met de Ene Ware Godheid!

en de 3e Module gaat over Prijzen van God (Wat gelijk is aan Aleinu in Joodse religie of aan het laatste gezegde in de Onze Vader gebed namelijk "Uwer zij het Koninkrijk alle macht kracht heerlijkheid en glorie en Majesteit of wat gelijk is aan Al Dhikre in Islam of Dua in Islam en dit omdat je weet opdat je weet en anderen laat weten ten alle tijden dat alle actions Godsdoing zijn

en laatste Module 4 gaat om Dharma vestigen of reherstellen in de wereld Wat onderwijzen betekent dat gepaard gaat met werken of grote werken of wonderen doen!