PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Deze sutra's slaan terug op de sloka's in de Bhagavad Gita dat de geest is rusteloos en de geest kan tot rust worden gebracht en beheerst door Abhyasa (Praktijk= implementeren in zijn of haar leven of Beoefening) en Vairagya. (Tijdens de training wordt hierover uitvoerig verteld en uitgelegd)! Ook de gehele training Raja Yoga is gebasseerd op de sloka's uit de Bhagavad Gita namelijk: "Wie mijn transcendentale Natuur kent en mijn activiteiten zal als hij of zij de wereld verlaat nimmer terugkeren in deze wereld" Dit wilt zeggen dat je Moet leren zien of bewust moet kunnen waarnemen de Ziel of God en dat je alle activiteiten moet zien als Gods Doing ..waardoor je ongehecht wordt aan deze wereld en dus vrij zal zijn van karmic bondage!

Deze Pada is enkel een basis of introductie op andere Pada's): benoemd moeten worden de Pancham Vrtti's en abhyasa en Vairagya en Vikshepa's en Het bereiken van Samadhi en Samadhi van Sabija naar Rtam bhara tatra prajna en tot Nirbija Samadhi wat dus de Transcendentale nature mee worde bedoeld!

Sutra 1-Dit is een les in Yoga! Samadhi Pada dient als introductie op de volgende drie pada's namelijk Sadhana -vibuthi en kaivalya-pada.

2-Yogas citta vrtti nirodha is Het stilleggen of stoppen van de oorzaak van wedergeboorte wat tot stand komt door gehechtheid ofwel de veranderingen of wijzigingen in de geest (Citta) stilleggen door middel van inzicht in de atman ofwel ook d.m.v. Inzichtmeditatie! Mijn Vertaling is: Het beheersen van de Citta Vrtti is Yoga en hierop volgt sutra 3 als bevestiging ...zie ook sutra 4 van deze pada en van Kaivalya-pada sutra's 22-25 en 34. Je bent al Verlicht en dus Equanimity ofwel Gelijkzindheid of Gelijkmoedigheid ..is Yoga! 

Is als een lamp dat beschut wordt door glas tegen de wind opdat de vlam in de lamp niet naar alle kanten flikkert; of wel gelijkgezindheid of gelijkmoedigheid! Zie Bhagavad Gita en Sutra 12 hieronder en surat 24 An Noer verse 35 in de Qur'an. Flexibel en openminded kunnen switchen van de gedachte naar gedachte zonder enige moeite spontaan vlot ..Om te duiden dat Yoga universeel is..kent men in alle religies ook. Dit kundig zijn in een constante besef of inzicht van de ware Zelf zijn..

3-Dan is de Ziener gevestigd in (zijn eigen, essentiele en fundamentele aard) de Svarupa. (Taimni's vertaling) en (Mijn vertaling) Je kunt ook lezen en deze sutra vertalen als volg: "Ik ben de ene Ware Atman of Ik ben de belichaming van die ene Ware Atman of Ene Ware God! " of Ik ben niet van deze wereld! Jezus de Christus zeide: "De Vader is groter dan ik en Ik ben een met de Vader"..en ook "Ik ben die Ik ben". Svarupa wijze betekent ook dat je Het middenweg bewandelt ( Het midden weg bedoeld door Boeddha Gautama ) wat ook hetzelfde is als de Weg van  Verlichting bewandelen (wat Sirat al Mustaqeem is in Surat al Fatiha uit de Koran in de Islam).

Sutra 2 en 3 zeggen dat Is Yogas citta Vrtti nirodah bereikt ben je automatisch in eendracht met de ware God of het Leven en is mediteren automatisch meer dan supergemakkelijk..elke moment van de de dag kun je mediteren en resultaten ermee behalen.."Als het leven is een liedje (Betekent als Meditatie is een liedje), Zing dat liedje; Als het leven is liefde, geniet ervan; Als het leven is een challenge, ontmoet het "( aldus Shirdi Sai Baba)

En dan kun je de heilige boeken vervullen (naleven, nastreven of aan voldoen en waarmaken).

.4-In andere toestanden identificeert (=Ahamkarwerking wat betekent dus Ik ben-Heid of De Ik Maker- tot Egoisme en egotrippen) de Ziener met de wijzigingen (Vrtti's) van het denken (Citta)(Taimni's vertaling en grammatica)...

Je bent dan naar de werkingen wijzigingen van dit denken Citta ook genaamd ..zie dit als dat je niet nog verbonden bent met God (Sat-CIt-Ananda) maar via de hersenen en het lichaam de functies daarvan..Dezen zijn in wezen en in werkelijkheid verbonden met Darpa (Pentagon)-Systemen Hoog geavanceerde technologieen die nuclieaire systemen zijn) ..Om in deze tijdperk Vibhuthi pada en Kaivalya Pada te bewandelen veilig en goed en perfect etc.. zijn deze dit soort technologieen overal in alle landen reeds die ook dus het transcendale natuur van ons allen calculeren en veel meer! Dit betreft Darpasystemen die zijn opgericht in USA in de jaren 50' en zelfs al jaren eerder! (Dit is wat moderner dan uitgelicht voor Wetenschappers en Departementen die reeds mee werken in iedere land wereldwijd).

Mijn  vertaling is:  "Bij velen is het geval dat ze in andere staten zijn en dus niet beheersend de citta VRTTI nirodah (Yoga) . In Sanskriet is het woordje ITARATRA vertaald door Taimni met "Ergens anders, in andere omstandigheden( toestanden)": "Ergens anders"kun je ook lezen met " In andere staten". (Zie ook sutra 22 van Kaivalya -pada hoe ik deze hebt vertaald!) Of Citta Sarupya Mitaratra= In  andere gevallen bij velen is er identiteitvorming (Ahamkarfunctionering-Ahamkar betekent Ik maker of Ik ben-heid en is niet hetzelfde als Svarupa) met de Vrtti! Sarupya betekent Identiteit!

Er is dan geen eendracht of svarupagewijze met Die Ene God of Ware Zelf maar Ik ben heid-vorming met de Vrtti's. De lage pratyaya's worden gevormd door identificatie met de vrtti's; viparyaya en vikalpa wat dus beeldspraak vaak inhoudt! 

Citta Vrtti nirodah betekent ook dat de Citta managed de Buddhi! De Buddhi in wezen staat voor (Ajna-chakra of derde oog) waarneming kennis wijsheid en emagination en intuitie ofwel als oordeel, onderscheidmaken en intuitie...in de volgende sutra is pramana intuitie betreft kennis of wijsheid zijn of begrijpen.

In Abhyasa wat in de hiernavolgende sutra's wordt uitgelegd is Citta Vrtti Nirodah ook dat de Citta wordt gecoordineerd ..Wat wilt zeggen Je brengt jezelf in overeenstemming met de God of Je maakt je een met de Godheid!

5-Er zijn een vijftal wijzen van functioneren (Wijzigingen) van het denken en deze zijn pijnlijk (Destructief ofwel dat je niet connect met die Ene Ware God of Zelf of Atman) en niet-pijnlijk (constructief ofwel De Zelf is connected met de Ene Ware God of De Zelf is de God (Brahmaan)). In het beginstadium van meditatie komen en gaan deze gedachtes klistha aklistha. Dat je connect en niet connect met God of Dat je connect met het Leven of niet connect met het Leven! En dat kan leiden tot succes of failure en ook ellende of gelukkigheid..maar die zijn niet blijvende en dus van korte duur ..beide kunnen leiden tot ellende of lijden ..Pramana kun je nog mee opbouwen makkelijk tot inzicht in atman krijgen indien de zintuigen of wel de zinnen (begeerte) beheersing is getraind en Viperyaya is wat moeilijker mee op te bouwen naar inzcht in de atman!

 Gedachtes die connecten met de Transcendentale natuur of wel de Ene ware Atman of God vermeerderen energie en gedachtes die niet connecten met de Ene Ware God geven minder energie. Siddhi's bhaga's en kala's bijvoorbeeld connected het beste met de werkelijke aard..(=Atman=Purusha=Brahmaan (God)). Zie ook home-pagina link PMPIC site pagina Svadhyaya! Deze gegevens op pagina Svadhyaya is ook van belang voor Vidbuthi-pada en Kaivalya-pada..Zie video final message van Boeddha Gautama!

6-Deze zijn Juiste kennis (Pramana), Onjuiste kennis (Viparyaya), Fantasie (Vikalpa), Slaap (Nidra) en Herrinnering of Geheugen (smrtayah). Alle 5 modificaties zijn met kern van waarheid of niet daardoor Klishta (Negatief en is pijnlijk) of Aklistha (positief opbouwend en niet pijnlijk):

Ze zijn pijnlijk omdat ze doen mensen neigen naar gehechtheid. In de Bhagavad Gita legt Avatar Krishna uit Dat gelijkgezindheid of gelijkmoedigheid is noch geven om ellende noch om gelukkigheid of ook noch geven om mislukking noch om succes (wereldse) en Patanjali Schreef in Kaivalya Pada dat een een Yogi ziet karma noch wit noch zwart ..Woordje succes is hier niet Siddhi mee bedoeld nog want siddhi's is het inzicht in de atman of purusha krijgen!!!!!!!!!

Ongehechtheid ofwel vrij zijn van karmic bondage is gelijkmoedigheid (Equanimity) is het beheersen van de Citta Vrtti's! In de hierbovenstaande video's wordt equanimity ook wel genoemd Free zijn van Dualities Chapter 5 Bhagavad Gita! Ze zijn pijnlijk omdat ze niet juiste info of waarheid geven over de atman ofwel ze zijn niet-inzicht gevend in de ware nature of atman! Ze zijn niet pijnlijk want dan vormen ze een brug naar geven van inzicht in de atman makkelijk! 

7-Getoetse Feiten van Juiste kennis zijn gebasseerd op directe inzicht (zintuigelijke bewijs), gevolgtrekking of getuigenis (openbaring) of uit verbaal gezag of uit omstandigheden: Het stemt overeen met inzicht in de werkelijke Zelf en connect met de universum of met het leven of God. Hier gaat het om Aklistha want het verwijdert Avidya (Avidya is onjuiste besef van de werkelijkheid). Pramana is ook wel Waarheid door zintuiglijke waarneming; wanneer de zintuigen getraind zijn dan is er sprake van transcendentale natuur ofwel Ware Atman! 

8-Onjuiste kennis is een foutieve begrip wat niet gebaseerd is op de Ene Ware Zelf (waarheid) (zijn eigen Vorm-rupa en in bij velen nog niet altijd God mee worde bedoeld).x..

9-Een beeld dat door woorden wordt opgeroepen zonder enige substantie of zonder objectiviteit (waarheid of connectedness met de Ene Ware ZELF (Ziel) en niet God nog in vele gevallen mee bedoeld) is fantasie.

10-Die wijziging van het denkvermogen, met afwezigheid van elke inhoud is de slaap. Slaap is de wijziging van het inhoud van het bewuste denken zonder ondersteunende gedachtes of gedachtes wat niet connect met de Ene Ware Zelf of leven of universum (tamas en rajas). XXX om uit te leggen in de lessen!

11-Herinnering is het niet toelaten dat iets wat men ervaren heeft (als waar of waarheid), vergeet.

12-Het tot rust brengen en Beheersen van citta vrtti (Yoga ..want dan ervaar je of ben je in de Verlichte staat ook) van het denken komt tot stand door  Beoefening en Ongehechtheid (Abhyasa en Vairagya). Rust betekent hier dat je dus de belichaming bent van de Ene Ware God of Zelf of Atman (ofwel het kennen van de Trancendentale natuur en activiteiten zo als is vermeldt in de Bhagavad Gita).

13-Van deze twee is Abhyasa de inspanning om stevig gegrondvest te zijn in die staat Beheersen van Citta Vrtti (=Equanimity of ook Citta Managaed Buddhi of ook het coordineren van de Citta)!

14- Door (abhyasa) beheers je citta vrtti (Coordineer je Citta of Citta managed Buddhi) als men dit lange tijd voortzet, zonder onderbreking en met eerbiedige toewijding. Abhyasa is de meest voorkomende training wereldwijd nu als Yoga en is in wezen alleen maar De Ziel of Atman of Zelf of Jezelf leren kennen en niet de connectedheid nog met God is..Kun je op meerdere wijzes blijven doen!

15-Het besef van volmaakte beheersing over begeerten in iemand die heeft opgehouden te verlangen naar objecten (Resultaten en of vruchten van je handelingen), zowel onzichtbaar als zichtbaar zoals in de Heilige boeken is geopenbaard.

Omdat in de Heilige boeken staan inzichten en diepe kennis of wijsheden waarheden geschreven die helpen of van nut zijn of toepasbaar zijn om via jou zelf te manifesteren..Zie video Final Message van  Boeddha Gautama!

Ofwel Het niet meer gehecht zijn naar verlangen naar gevolgen of resultaten of vruchten van je handelingen of werken! Dat je niet gehecht bent aan de wereld meer na bidden of mediteren!

16-Dat is ook het gewaarzijn/besef Geloof of in eendracht te zijn met en van de Purusha of Ene ware God of Atman of Het Zelf

en is ook het ontstijgen of vrij zijn van de wisselwerking van de guna's tamas en rajas (passie of hartstocht of begeerte wat veroorzaakt handelingen voor vruchten..) en Satva! Onstijgen van Satva betekent Transcendentale nature kennen...

Als je pas echt geworteld bent in het geloven in God en in eendracht bent met God dus overstijg je of ontstijg je de Guna's wisselwerkingen! Zie laatste sutra ook van Kaivalya -Pada over guna's!

Dit door convictie of overtuiging Ik ben een met de Ware atman of Ik ben die Ene Atman en tegelijkertijd dat met bijvoorbeeld Beracha (Joods) , dua of Al Dhikre (Islamitisch) etc..

Sutra 17-Samprajnata samadhi is eenheidsbeleving vergezeld gaat met bewijsvoering, bespiegeling, gelukzaligheid en het besef van louter zijn. Dit is nog Samadhi met het ziel bereikt en nog niet de connectedheid met God zoals in vibuthi -en kaivalya pada ..het is enkel Intuitief kennis en begrijpen zijn nog! 

18-De resterende indruk die in het denken achterblijft bij het loslaten van de pratyaya (bewustzijnsinhoud), na voorafgaande oefening is de ander (namelijk Asamprajnata Samadhi). Hier heb je het over de lage pratyaya loslaten, asamprajnata. 

19-Van de Videha's (Degenen die zonder lichaam zijn..dit betekent dat ze het lichaam ook zien als tot Goddelijke) en van Prakrtilaya's (Degenen die in de materie opgaan) is geboorte de oorzaak. Ofwel dit naar de leer van Zelfloosheid bergrijpend..Je lichaam is vihicle of instrument waarmee God via Zijn Werken wonderen constant doet!

20- In het geval van anderen (namelijk de Upaya-Pratyaya-Yogi's) wordt het voorafgegaan door geloof en vertrouwen, energie, een goed geheugen, en een hoge graad van intelligentie, die nodig zijn voor om samadhi te bereiken.

21-Samadhi is zeer dicht bij hen wier verlangen naar samadhi intens sterk is.

22-Gradatie van samadhi, door krachtige, gematigde, zachtmoedige verlangen.

23-Of (ook) door zelfovergave aan God (Isvara-pranidhanad va).

24-Isvara is een bijzondere (Allerhoogste of Hoogste of Maha) Purusha (=Onbegrensde Bewustzijn van het Universum), onberoerd door de bezoekingen van het leven (klesa), de gevolgen van handelingen (dus indrukken) (=Vruchten van karma) teweeggebracht door deze handelingen (karma).

Commentaar op sutra 24: Zie introductie bovenaan deze pagina over de Bhagavad Gita sloka van Transcendentale natuur etc want dat zijn  dezelfde woorden als dezen.

25-In Hem is de verhevenste grens van Alwetendheid (=Onbegrensde Bewustzijn van het Universum).

26-Daar Hij niet geconditioneerd (onveranderlijk) is door tijd (Eeuwig), is Hij leraar, zelfs van de Ouden en dus Onveranderlijk en Eeuwig!

27-Zijn aanduider is (Hij wordt aangeduidt door) OM.

Om is de mantra voor het derde oog..buddhi..en is de pranava voor om de citta mee te coordineren..ook Jahveh (jodendom en christendom) en Bismillahierahmanieraheem (islam). Coordineren betekent Eenmaking met Godheid of in eendracht komen te wandelen met de Godheid!

28-Voortdurend herhaling ervan en meditatie op de betekenis ervan. (Herhaling en meditatie Om (Sohum is uitdrukking voor Isvara-pranidhanad va sutra 23 of Sadhana Pada). De eerste stadium is het beheersen van gedachtenloosheid en de tweede stadium is het beheersen van objectmeditatie of mantrameditatie (Deze meditatiesoorten is om te connecten met God) ..In de eerste stadium moet je de ademhaling niet willen reguleren maar gewoon rustig ademen en de aandacht vestigen op de derde oog ..wat tussen de wenkbrauwen ligt door die ontspannend te houden of ogen lichtjes dicht te houden dat er wat licht invalt nog. Veel teksten in Heilige boeken bschrijven de kracht van de Naam of Pranava bijvoorbeeld Allah of Bismillahierahmanieraheem of Om of Jahveh of Vader die in de hemelen zijt of Buddha of Avatar etc. etc...

Sutra 29-Hieruit volgt het verdwijnen van de beletselen en het naar binnen wenden van het bewustzijn:

30-Ziekte, loomheid, twijfel, onzorgvuldigheid, luiheid wereldsgezindheid, begoocheling, onvermogen om vaste voet te krijgen, onstandvastigheid, dit negental verwarringen (Vikshepa's) veroorzaakt ook ander belemmeringen:

31-(Zoals) mentale pijn, wanhoop, nervositeit en zware ademhaling zijn de symptomen van een denken dat in een verstrooide toestand is.

32-(Om deze symptomen) Belemmeringen op te heffen, (moet er zijn) een voortdurend onafgebroken beoefening van een waarheid of beginsel zijn of dicipline (Beoefen de waarheid om te beteugelen het denkvermogen)! Waarheid of de volgende diciplines zijn ervoor om de seperationgevoel van jij tot de Godheid op te heffen en dat je weer tot jezelf of tot je positieven weer komt van naastenliefde of harmonie met je naasten of universum of met de Godheid!

33-Het denkvermogen wordt gelouterd door houdingen aan te kweken van vriendelijkheid, mededogen, blijheid, onverschilligheid (zonder zorgen of gelijkmoedig en gelijkgezindheid) ten aanzien van respectievelijk geluk, ellende, deugd en verdorvenheid (ondeugd).

34-En of door uitademen en het vasthouden van de adem.

35-En Het tot werking (functioneren) komen van de (hogere) zintuigen is ook behulpzaam (van hulp) bij het standvastig maken van het denkvermogen.

36-En eveneens door innerlijke ervaren toestanden van kalmte of verlichting.

37-En ook het denkvermogen vast gericht te houden op degenen die vrij van gehechtheid zijn  (helpt standvastigheid te verkrijgen).

38-Ook kan men op de kennis steunen van svapna en sushupti.

39-Ook door meditatie zoals is verlangd ernaar.

40-Zijn meesterschap reikt van het allerkleinste atoom tot de wijdste oneindigheid.x

41- In het geval van wiens Citta-Vrtti's (De transformatie in Citta door abhyasa en vairagya) bijna teniet zijn gedaan, wordt samensmelting of algeheel in elkaar opgaan van kenner, het kennen (weten) en het gekende tot stand gebracht, zoals gebeurt met een doorschijnende edelsteen (op een gekleurd oppervlak), het eindresultaat (Sutra 51)

42-Savitarka Samadhi is die staat van samadhi waarin (a)Kennis, die alleen maar op woorden is gebasseerd: (b)waarachtige kennis en (c) gewone kennis gebaseerd op zintuigelijke waarneming of beredenering, dooreengemengd aanwezig zijn en het bewuste denken (de aandacht) zich daar afwisselend op richt.

43-Als het geheugen helderder wordt, als het denken zijn essentiele aard (de subjectiviteit) als het ware verliest, en alleen de waarachtige kennis omtrent het object straalt (door het denkapparaat heen), bereikt men Nirvitarka samadhi.

44-Hiermee (namelijk met hetgeen in de vorige sutra's is gezegd) zijn Savicara en Nirvicara Samadhi en subtielere stadia (1-17) uiteengezet.

45-Het terrein van Samadhi, die zich bezighoudt met subtiele objecten (Overpeinzingen, diep nadenken), strekt zich uit tot het alinga (laatste of uiterste grens van subtiliteit) stadium van de guna's.

46-Deze (stadia, corresponderend met subtiele objecten) vormen slechts Samadhi met zaad.

47-Als men zonder overpeinzing (nirvicara) is, begint het geestelijk licht te dagen.

48-Dan is het bewustzijn (slaat op sutra 47-begint het geestelijke licht te dagen) de drager van de waarheid en Gerechtigheid (Rechtvaardige kennis)(=Rtambhara tatra prajna).

49-Kennis die gebaseerd is op de gevolgtrekking of getuigenis is anders dan directe kennis verkregen in de hogere staten  van bewustzijn (I-48) omdat ze zich beperkt tot een speciaal object (of aspect).

50-Daardoor voorkomt men dat andere indrukken in de weg staan.

51-Beheersing van dat (sutra 48,49en 50) is beheersing van de Subjectieve Samadhi (Samadhi zonder zaad of Nirbija Samadhi) of wel Transcendentie bereikt.