PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Sadhana pada: Bhagavad Gita 8: 12-14 voor Pratyahara asana's pranayama en dharana! Ofwel de Sadhana-Pada gaat om je Meditatie in alle onderdelen en dus zijn de zeven onderdelen voorbereiding of ABHYASA op MEDITATIE: Yama's en Niyama's en asana's en pranayama en pratyahara dharana en dhyana! De gehele sadhana pada gaat om avidya de wortel van klesas en karma's te verwijderen door middel van meditatie om de werkelijke ervaring van werkelijke aard en de tweede helft van deze sadhana pada wat over de limben gaat tot en met Pratyahara is de training van meditatie..dharana dhyana samadhi behoren in wezen ook tot de stelsel van Sadhanapada war reeds in beginstadium als Kriya Yoga ( Tapas-Svadhyaya en Isvarapranidhana) wordt getraind; In Sadhanapada gaat het erom  dat je uiteindelijk je doel bereikt (De connected zijn met God).

Je mag maar hoeft niet alle sutra's te kunnen uitleggen..Als je echt Verlichting bereikt ga ik vanuit dat je je best doet ook om alle sutra's te kunnen uitleggen en of te onthouden (Onthouden kan ook m.b.v iphones of computer etc. en dan zijn de sutra's een referaat voor je om te onderwijzen). Het kunnen uitleggen van de sutra's is belangrijk voor het onderwijzen van Raja Yoga!

Met Sadhanapada moet een guru onderwijzen gepaardgaand met siddhi's bhaga's kala's oftewel wonderen of met Sankalpa's te werk gaan of ook wel gunsten genaamd.. Zonder dit heeft de training namelijk geen nut..elke vorm van wonderbaarlijkheid is zegeningen overbrengen op leerlingen (sadaka's); Ieder commandings namelijk Yatha Sankalpam Samsidhhi's kunnen dan niet of nauwelijks tegengewerkt worden ..alleen ten goede van het vorderen van de lessen die elke leerling volgt...D.m.v. Meditatie zal dan moeten resulteren in Samadhi en wel Sabija Samadhi Samprajnata ofwel intuitiefbegrijpen en kennis zijn ...Dit is nodig om Vibuthi-pada te trainen..Samadhi is de staat dat je gelooft in en connect met God of de Ware Atman of Zelf.

Sutra 1-Tapas svadhyaya en isvarapranidhana vormen al in het beginstadium van Raja Yoga. Als voorbereidend diciplines! Zie sutra 43 tot en met 45!!!!!

Voor Tapas zie ook link site op Home-pagina PMPIC de pagina over Tapas want deze is belangrijk om de processing van de Yama's te kunnen begrijpen en als als guru of yogi te kunnen uitleggen...

Wanneer men begint te trainen zal elke yogi's hiermee moeten beginnen namelijk met meditatie lessen; allereerst die van het gedachtenloze mediteren om zelfstudie te doen en elke limb te trainen (Ashtanga Yoga betekent Acht limben training of acht onderdelen trainen). Zonder meditatielessen zal alles moeizaam gaan. Zie sutra 1 en 45 over Zelfstudie en het uitkiezen van je Isthadeva..wat in de Islam is de Sahadah..Isthadeva kan ook je guru zijn die de Verlichting reeds bereikt heeft..

2- Zelfonthouding (afzondering of ascetisme of zelfdicipline)-zelfstudie en overgave verwijderen de klesas en karma's en brengen te weeg samadhi. Je wandelt dan in het besef van de ware aard.. Zie ook sutra 11. In Islam is dit een combinatie van Al imaan (=Zelfstudie)-Al Ishaan (=Tapas) en Farz (=Overgave).

Farz (=Sadhana-Pada) resulteert in Al-Imaan( Vibuthi-pada) en dit weer resulteert in Al-Ishaan (kaivalya-pada)..Farz staat voor Meditatie en Imaan voor Sankalpa/Vibuthi/Geloof in Evangelie en Al-Ishaan staat voor Verlichte of Avatar of Boeddha of Christus of Messias of Kriya Yogi of Yogi!!!!!!!! Zie home-pagina alle sites links ook voor Islam en Thomas Evangelie en Ayurveda en PMPIC!

3-Onwetendheid, egoisme of egotrippen, gehechtheid aan plezier, haat en angst voor de dood (dus lang willen leven) zijn de oorzaken van ellende in onze leven (klesas).

4- Avidya is onwetendheid omtrent het werkelijke of onjuiste besef van de ware of werkelijke aard (Je gelooft niet echt in God of je weet niet zekers dat er een God bestaat; Velen beweren dat Iedereen God is of iedereen Verlicht is zonder te geloven of er uberhaupt of dat er die Ene Godheid bestaat); Zij is de wortel van de hierna volgende klesasopsomming; klesas avidya kan zich in verschillende soorten toestanden bevinden nl: parsupta=sluimerend, tanu=ijle of verzwakte, vichina=afwisselende en de uitgebreide of Actieve nl de udaram. Avidya is de wortel van klesas en karma's!

5- Avidya is respectievelijk het niet-eeuwige, onzuivere, het boze, en het niet-Zelf te houden voor het eeuwige, zuivere, het goede en het Zelf (Atman).

6- Asmita is egoisme of egotrippen (identificatie) dat verward wordt met buddhi en atman met elkaar connecten.

7- Raga is gehechtheid aan plezier (betreft persoon, object of concept). Dit is heel belangrijk ivbm Vairagya- sutra 1-2-3 van samadhipada! Identificatie met de Citta-vrtti's! 

8-Dvesa is afkeer of haat, die samengaat met pijn.

9- Abhinivesa is de begeerte of verlangen lang te leven of angst voor de dood.

10-Deze, de subtiele, kunnen gereduceerd worden door ze terug tot hun oorsprong, tot oplossing, te brengen.

11- Hun werking moeten door meditatie (Dhyana) tot stilstand worden gebracht. D.w.z door middel van Meditatie wordt avidya verwijderd...

12- Karmasaya (reservoir van karma) geworteld in klesas brengt allerlei ervaringen in het leven. (In de Islam zeggen ze dat als je de wereld verlaat gaan daden (=Karma) met je mee..naar een volgende leven (welk leven dat kunnen moslims niet bewoorden en eigenlijk van andere religies ook niet)).

13- Zolang de wortel er is, komen de karma's tot rijping in verschillende soorten van klasse, levensduur en ervaringen. Wortel is hier Avidya dus...

14- Ze hebben vreugde of smart (ellende) als hun vrucht, al naar gelang hun oorzaak deugd of verdorvenheid (fout, gebrek of ondeugd) is. 

((15-))Voor degene die onderscheidingsvermogen hebben ontwikkeld, is alles ellende wegens de pijnen (smart) als gevolg van 1=verandering, bezorgdheid en tendensen; 2- wegens de conflicten tussen het functioneren van de guna's; 3-de vrtti's (wijzigingen van het denkvermogen).  (hier benadrukt Patanjali driemaal hetzelfde betreft Smart..m.b.t. Vairagya; Vairagya zoals Patanjali schreef in samadhi-pada..de drie-deling namelijk..dat van niet dorsten naar objecten wat verwijst naar nr 1 veranderingen, tendensen en bezorgdheid en van het hoogste geaarzijn van de Purusha wat verwijst naar de vrtti's en dat van het overstijgen van de wisselwerking van de guná's namelijk nr 2 ..van deze sutra 15!

Guna's blijven in combinaties en wisselwerking hoedanigheden in het leven zolang De Ziener identificeer met het Geziene..en dus niet zeker is dat God bestaat..Door Vibuthi-pada en Kaivalya-pada ontdekt men dat God bestaat en dat men moet connecten met de ware Zelf..Zie Kaivalya-pada laatste sutra's. Inzichtmeditatie is balans van Cognitieve en Visuele (Om) en dus niet alleen maar woorden intuitief begrijpen..Als men in Vibuthi-pada geen of nauwelijks resultaten boekt dan zal "twijfel" dat je met God iets kunt de belemmering vormen voor je verdere ontwikkeling! 

16-De ellende die er nog niet is, kan en moet worden vermeden. Karma's tot rijping is dan niet meer mogelijk. Karma's hier is wordt ellende mee bedoeld...

17-De oorzaak van wat vermeden moet worden (Namelijk karma's tot rijping) is de identificatie van de ziener met het geziene. Ook met betrekking tot trainen van Yama's en Asana's en pranayama en pratyahara en dharana is dit van levensbelang dat de Ziener niet identificeer met het geziene..zie sutra's asana's! Dit betekent hetzelfde als DE ZIENER of Persoon gelooft alleen als hij het ziet of in wat hij ziet!

18-Prakrti (Het Geziene) (( Gedachtenkant van de gemanifesteerde) ofwel de lage pratyaya mits de aard van de guna tamas en rajas is of gemengd met satva)(=Identificatie met Citta-Vrtti's en dus met Lichaam en materieele wereld) wordt gevormd door de elementen (duidt op materiele wereld) en de zintuigen (duidt aan het lichaam), heeft de aard van inzicht (Buddhi=inzicht) (bij hoge pratyaya-vorming, werkzaamheid en stabiliteit (vastheid)(satva, rajas en tamas) en heeft ten doel ervaring en bevrijding te schenken. (zie ook werking van geest Wikipedia Boedhisme). Dus als wanneer zintuigelijke waarneming door gemengd zijn van de spel der guna's, dan vormt er de lage gedachtes of wel het lagere denken ...(Visesha stadium van de guna's-Zie volgende sutra 19)...Die gedachtes is niet de waarneming d.m.v de buddhi ...Buddhi's waarneming is met hogere pratyaya's die door Tapas-Svadhyaya tot stand komen...

Te veel mensen of beoefenaars van yoga of religie identificeren met wat buiten zich gezien wordt ..God is naar hun mening buiten hen en toch met hun..Ook in India met veel beelden aanbidding en goden etc...Als ze eerst focussen op hunzelf ..Vanuit hunzelf en zeggen Ik ben de Atman en daarmee de hoge Pratyaya vormen dan zijn ze bevrijd van dat soort identificeren ..God ben ik of goede Karma of Al Ihsaan of Tapas of IN het verborgene bidden (zoals Jezus de Christus adviseerde) ..dat zijn allemaal woorden om te zeggen dat je bewust moet zijn van je verantwoordelijkheid voor wat je denkt spreekt en doet..Door hoge Pratyaya God ben ik of Om Sohum etc..verwijder je de avidya (zie sutra 24)...Avidya is het zoeken van God  in de wereld die we zien met zintuigen..De Buddhi in  samenwerking met zintuigen dat is wat men op moet focussen..Citta vrtti nirodah is daarom Het zelf leren kennen vanuit jezelf Tapasgewijze en niet De Zelf buitenom je zoeken ..Want dat resulteert in ellende en tendensen en bezorgdheid en slechte karma (belemmerd zijn  door beproevingen of impressies van anderen tot jou)..

Mijn Volgende commentaar en vertaling op deze sutra 18 op Prakrti: Het Geziene is Wat men zintuigelijk kan waarnemen en omdat we te maken hebben met Svadhyaya ofwel Zelfstudie uit de Heilige boeken betekent het dat we geloven eerder in Beeldspraak (=Gedachtenkant van gemanisfesteerde) dan in diepe kennis of ook wel inzicht..Beeldspraak draagt met zich mee ook inzicht ofwel diepe kennis wat zorgt voor bevrijding en wat zorgt voor ervaring ook maar dat meer d.m.v. de beeldspraak volgen en in geloven! Jezus de Christus gebruikte veel beeldspraak en zo ook Profeet Mohammed in de Koran en de Hadith en Avatar Krishna!

19-De stadia van de guna's zijn het bijzondere=Visesha (uitleg met bepaalde denken), het algemene of zonder bepaald denken=Avisesha, het gedifferentieerde=Linga en het ongedifferentieerde=Alinga (onderscheidmakende en niet-onderscheidmakende).

Vergelijk Sutra 19 met sutra 15 Sadhana-pada!

20-De Ziener (Purusha) is louter bewustzijn (zie Kaivalyapada eind sutra's zeggen Je bent de onbegrensde (oneindigheid) bewustzijn van het Universum, maar hoewel zuiver (Satva), schijnt hij door middel van het denken (Pratyaya) waar te nemen. Het is de bedoeling dus dat men hogere Pratyaya gaat vormen d.m.v. het trainen van Vibuthi-Pada en Kaivalya-Pada..doordat Vibuthi's zich gaan manifesteren leer je het Zelf de Atman of GOD te kennen in je en vanuit jou gefocussed (zie sutra 23). Met lage Pratyaya-vorming dan zal de Ziener/ Atman door de kracht van Ahamkar identificeren met het geziene..met objecten, concepten en tastbare (lichamelijke) dingen ..De Purusha connect dan niet met de buddhi maar met zintuigelijke waarnemen..in veel gevallen zijn wij doorgaans vormend de lage en hoge pratyaya's. Met de lage Pratyaya werkt je instinct en met de hoge Pratyaya je intuitie of wel Budddi..

21-Het bestaan alleen al van het Geziene (namelijk dat het Geziene er is) is ter wille van Hem (dat wil zeggen, Prakrti bestaat alleen maar ter wille van Hem). D.w.z. dat je Pratyaya's laag of hoog tot stand komen door het Geziene...

22-Hoewel het voor degene wiens doel verwezenlijkt is als niet bestaand wordt ervaren, blijft het (Prakrti) voor anderen bestaan, doordat het aan anderen (behalve hem) gemeen is. In Verlichting ziet men artha's of essenties of sankalpagewijze of gunsten of geloof etc..Men ervaart niet meer de Pratyaya-vorming. Voor wiens doel is verwezenlijkt, waarneemt het Geziene anders door zuiver denken op buddhi...

23-Het doel van Het Meesteren (is woordje Svami in sanskriet van deze sutra) van Purusha en Prakrti, is dat de Purusha het besef zal krijgen omtrent zijn ware aard, en ook de ontplooiing van de krachten, inherent in hem en in Prakrti. Voor Vibuthipada van belang.

24-De oorzaak of oorsprong of wortel ervan is het gebrek omtrent zijn werkelijke aard (Avidya). Door ook toepassing van de Pranava en hoge pratyaya (wat het resultaat is van Zelfstudie) zal de Purusha waarnemen ..het besef van zijn ware aard. 

25-Het uit elkaar houden van Purusha en Prakrti, teweeggebracht door het verdrijven van avidya is de ware remedie en dat is de bevrijding van de Ziener. Dit gaat dus gepaard met gedachteloosmeditatie gecombineerd in de begin stadium met hoge pratyaya en de Pranava..(=Om)..waardoor men gelezene waarneemt en daardoor hogere pratyaya's vormen en daarmede samadhi tot stand komt..Samadhi is het besef van het werkelijke aard of purusha...

26-De ononderbroken beoefenen van het besef van het werkelijke is de middel tot verdrijven van avidya. Door isvarapranidhana met chanten van Om of Om Sohum en daarmee te mediteren...dus (zie Samadhi-Pada over Isvara).

De Hoge Pratyaya moet worden gevormd..door eerst gedachtenloosheid te trainen (dat traint men door houding, pratyahara ademhaling naar de voorhoofd en dharana (focus op derde oog)..De handelingen zijn nog steeds dan tamas of rajas wijze of gemengd met satva..namelijk voor statusquo en verlangen naar vruchten daarvan..In vibuthipada en kaivalyapada worden deze handelingen en werken volledig gecorrigeerd door viveka koersmaken ..hier betekent purusha gedachte of het denken.. en bevrijding van de Ziener is dat De ziener is ook Purusha maar nu betekent het Atman wat waarnemen kan en connected is met de buddhi of derde oog. Men bereikt dan samadhi wat betekent dat je heel vlot spontaan dingen intuitief begrijpt en kan bewoorden ook..

Vermijden dat de karma's zullen rijpen; In vibuthipada worden de karma de handelingen of werken voor goed gecorrigeerd tot het niet verlangen naar de vruchten ..dit meteen met siddhi's etc..wat je volledig brengt in de ervaring van de werkelijke natuur of aard. De pratyaya dat is gevormd in sadhanapada is teken dat je samadhi kunt bereiken ..je bent dan voorbereid om met siddhi's te gaan werken..siddhi's zijn zegeningen (voor je eigen levensbehoeftes en voor de behoeftigheid van anderen) en zijn er om zegeningen over te brengen (om anderen te zegenen zodat ze zelfstandig het besef van Verlichten te zijn krijgen)..Met dat besef moet je met ze te werk gaan..siddhi's zeggen wat over de atman dat ie namelijk onverwoestbaar is om of niet muteerbaar is en eeuwig etc ..Voor om te werken met siddhi's moet je dan nieuwe pratyaya's vormen wat samyama's worden genoemd...

Besef wel dat de Purusha of atman waarneemt d.m.v. de Pratyaya..is de pratyaya gericht op kennis dan zul je kunnen praten of intuitief berijpen en is de pratyaya gericht op activiteiten dan zul je activiteiten kunnen waarnemen en worden om zelf te kunnen doen..In kaivalya -pada leer je nog eens dat Alla activiteiten Gods Doings zijn want daardoor verdrijf je de avidya en ben je ongehecht en vrij van karma...

In sadhanapada vormt hoge pratyaya door luisteren naar een guru of door het bestuderen van een heilige boek..het is je intuitie of derde oogwerking of wel Buddhi genaamd en die je instaat stelt om dingen intuitief te begrijpen en over te praten (=Sabija Samadhi of ook Samprajnatasamadhi) ..Zo train je dat ..en dat hou je vast in meditatie ..daardoor heb je gesprekstof als het voorkomt dat anderen het over dezelfde subject hebben ..dan ben je namelijk spontaan en vlot in intuitief begrijpen etc..Je hebt immers dat buddhi reeds met de guru getrained ..daarom dus lukt dat op den duur vele malen heel gemakkelijk om je buddhi of intuitie te gebruiken..Met Vibuthipada legt de guru siddhi's uit (atmanvidyawijzes ) en jij moet dan reeds je intuitie goed kunnen gebruiken voor om intuitief wat mee te doen in jouw levensomstandigheden en gelegenheden..Het vasthouden van die gedachten zijn pratyaya's voor om siddhi's dus op een bepaalde wijze te manifesteren ..Je mediteert of bidt ervoor..En daardoor kun je artha's zien en kennen etc..Artha is essentieele gedachte of gedachte van de werkelijkheid ..Met artha is sankalpa mogelijk en kun je wonderen doen om het zo te zeggen..Trainen van samyama is sankalpatraining en dus wordt van je verwacht door een guru dat je bewust niet meer verlangt naar de vruchten van je werken voor zowel jezelf als ook voor anderen..

In kaivalyapada heeft Patanjali het over Koersmaken in het toeven in het Atmische bewustzijn..dat dus is wat ik net uitlegde over siddhi's willen manifesteren en alleen dus artha's kunnen zien en kennen of herkennen etc..bij alles en iedereen..

=================================================================================================

Sutra 27-28-29 gaan over de acht limben van de Yoga. Langs zeven treden betekent dat sadhanapada is eigenlijk ook de vibuthipaada en kaivalyapada in een..De zeven treden zijn ook benoemd in de introductie begin bovenaan deze pagina Sadhana-pada!

27-In zijn geval wordt het hoogste stadium van verlichting langs zeven treden bereikt. 

28-Door beoefening van de bij elkaar behorende yoga-oefeningen ontstaat bij "de vernietiging van Onzuiverheid" de spirituele verlichting, die zich ontwikkelt tot "gewaarzijn van de Werkelijkheid of voldoende besef van de ware aard". Sutra's 29 t/m 45 en hiervoor en zo ook voor vibhuti-pada en kaivalya-pada!

De volgende Yama's niyama's van sutra 29 tot en met 45 is eigenlijk hetzelfde als wat Jezus de Christus in de evangelie verklaard van de Betekenis van de Wet en de Profeten..Wat je wilt dat een ander je doet doe dat zo ook ...Sathya is de substraat van de gehele training..Sathya berust de vruchten uitsluitend op de kriya van de Yogi wat betekent dat wat de Yogi doet of de waarheid dat ie verkondigt of onderwijst, is ook de waarheid die hij leeft en doet en aan voldoet..De waarheid die hij onderwijst is Het niet gehecht zijn aan het verlangen naar de vruchten van je handelingen of werken of wonderen (=Vairagya ); Dat tenminste is wat ik onderwijs ...Yama's en Niyama's behoren tot Abhyasa ..Abhyasa is het vastouden van die Citta Vrti Nirodha en Citta Vrti Nirodha is in wezen vairagya..en dus Gewaarzijn van de Purusha (de sutra in Samadhipada over Vairagya)..wat wilt zeggen dat de betekenis of uitleg (diep nadenken) die je geeft aan Yama's stelt je in staat te wandelen in Het gewaarzijn of besef van Purusha...Dus dat je geen leugens uit als je met anderen over iets of iemand praat..of dat je niet denkt nu ziet God me niet en kan ik geweld toepassen of cheaten on je partner met een ander voor sex etc..Yama's en Niyama's is buddhi-training en betekent dat als je aan houdt van de yama's dat je Dharma of de Koninkrijk des hemelen of Paradijs of Nirvana mee betreedt..er is geen eindeloze ellende en ontwetenheid tot gevolgen meer dan ( Zie ook Sutra 34).

29-Zelfbeteugeling (Yama's), bindende voorschriften (5 Geloftes of Niyama's), lichaamshoudingen, adembeheersing (het regelen van de adem), terugtrekking (uit de buitenwereld), concentratie, contemplatie, extase, zijn de acht onderdelen van de zelf-dicipline of ledematen of limben of onderdelen van yoga. Dit zijn ongeveer hetzelfde als de tien geboden en Bergrede van Jezus de Christus en die benoemd worden ook in de Koran namelijk surat Al -Anaam 6:151-153 en Al-Israa 17:22-39.

30-Zelfbeteugeling (Yama's) omvatten het zich beteugelen in Geweldloosheid, waarheid, niet-stelen, kuisheid en geen hebzucht.

Sutra's 30 tot en met 45 behoren bij elkaar en gaan over de Niyama's..

31-Deze,de vijf geloften (yama's ), niet beperkt door rang of stand, plaats of tijd of omstandigheden, en alle stadia omvattend, vormen samen de grote gelofte of beteugeling!

32-Zuiverheid, tevredenheid, onthouding, zelfstudie en Zelfovergave aan God, vormen de naleving van de geboden (Niyama's).

33- Als het denken (dan nog) verstoord wordt door onbehoorlijke gedachten, is het voortdurend nadenken over het tegengestelde (de remedie). Het lagere denken verstoort en dus moet men mediteren op de hogere denken ..(wat het remedie is). Dharma zal dan manifesteren via jou zelf!

34- Taimni vertaling -Aangezien onbetaamlijke gedachten, emoties (en handelingen) zoals die welke bedreven worden met geweldpleging enzovoorts, of ze nu gekoesterd, veroorzaakt of verricht worden, door anderen of ze nu veroorzaakt worden door hebzucht, toorn of begoocheling), of ze nu aanwezig zijn in geringe, tamelijke of intense mate, eindeloos lijden en onwetendheid ten gevolge hebben, is het dus noodzakelijk diep over de tegengestelden na te denken (dat denken gaat gepaard met leren "mediteren" op het derde oog en doen naar dat denken wat dus vreugde blijdschap moet veroorzaken in iemand).

De volgende sutra's over de Yama's wordt met het woord Grondvesten bedoeld dat je door inzichtmeditatie de yama's heb weten te implementeren of toe te passen in het leven. Zie hierover sutra van Ziener identificeer met het Geziene..

35- Als men stevig gegrondvest is in Ahimsa is het opgeven en opheffen van alle vijandigheid in zijn of van haar bijzijn. Dus niet meer vijandig zijn naar anderen in je sociaal maatschappelijke kring(en) waardoor de vijandigheid van anderen ook verdwijnt. In 1 Petrus 3 van de Bijbel staat geschreven: "Wie zal u kwaad doen, als u zich inspant voor het goede? Maar als het toch zou gebeuren, bent u bevoorrecht. Daarom moet u zich niet door dreigementen laten afschrikken of in verwarring laten brengen....". Petrus was een dicipel van Jezus de Christus en naar zijn leer of onderwijs waren ook zijn woorden..Je kunt dus bevoorrecht zijn goede te doen als je voor inspant en dat kan tegenwoordig met martial arts ook maar hoeft niet ..je kunt ook zeggen Ik bied geen resistence en ik hou me aan het goede..(Het goede wordt in de Raja Yoga getrained als je vibuthi-pada bewandelt...maar ook weet betekenis te geven aan de yama's en niyama's.

Ahimsa als je grondvest erin heb je geen angst voor niemand en niemand heeft angst voor jou! Want immers alle vijandigheden verdwijnen van jou en van anderen met wie je omgaat of onderwijst etc..!!!!!!

Mijn commentaar: Als je de woorden van Jezus de Christus kent: "Gij hebt gehoord Oog om oog tand om tand"; "ik zeg u biedt geen resistence aan niemand en hebt zelfs uw vijand lief "...(zie de evangelie); Jezus de Christus bedoelde ook hiermee dat je niet de eerste moet zijn of nooit als eerste moet willen zijn om anderen aan te vallen niet fysiek noch verbaal (In het martiale kunst heet dit met een term Tai no sen wat betekent dat je in de Zelfverdedigingkunst ten alle tijde wacht op de initiatief van de tegenstander..komt er geen aanval, dan behoeft men de kunst ook niet toe te passen..In Martial arts leer je alles van de kunst alleen om niet meer te behoeven te vechten). Krijgskunst en oorlogzaken behoren tot kala's en in de hadith tot een topic Jihad en ook in de Torah tot de Mitswot (geboden en verboden).

36-Taimni's vertaling- Is men stevig gegrondvest in Waarheid of waarheidlievendheid dan berust de vrucht van de handelingen uitsluitend op de KRIYA (=Goddelijke of wonderbaarlijke activiteiten/akties) van de Yogi. Waarheid is alle uitleg of kennis in variaties voor verschillende soorten doeleinden en situaties en gelegenheden en verschillende soorten opzichte en gebieden etc..dat wat steeds over hetzelfde gaat namelijk wat Jezus de Christus aanduidde als "Wat je wilt dat anderen je doe n doe zo ook anderen dat" wat dus het betekenis is van de Wet en de Profeten is had Jezus de Christus gezegd. Wat dus voor eeuwig van toepassing is ....In dat draag je met je Kriyaś vruchten voort als zegeningen overbrengend aan of naar anderen die je zult onderwijzen of mee zal leven in de wereld. Waarheid is de onderliggende weg van de gehele training van Raja Yoga..het is de beschrijving op pagina samadhi-pada over abhyasa en vairagya!

Dit betekent Wat je als Waarheid uit of onderwijst dat je zelf als Yogi die waarheid moet leven ook!

Mijn commentaar: Dit wilt zeggen dat de lessen van de Guru of Yogi gepaard moeten gaan met wonderbaarlijke activiteiten (kriya's) en dat de waarheid of kennis wat de Yogi meegeeft niet misleidend is maar wel toereikend is opdat de leerling hetzelfde of groter werken dan de Yogi zal kunnen doen!

Mijn Commentaar: De Yogi moet instaat zijn de waarheid te kunnen vertellen aan zijn leerlingen opdat of zodat de leerlingen hetzelfde kunnen als de Yogi.

Je ziet nog altijd in de wereld dat Yogi's haast niks wonderbaarlijks kunnen en uiten ze zich hooghartig in openbaar als ware ze naar waarheid spreken van hunzelf (Wat dus de clue is van waarheid en purity of reinheid ofwel SATVA) of van grote meesters als Jezus de Christus en Mohammed en Mozes en Gautama Boeddha en Avatar Krishna etc...Vaak dan zie je dat leerlingen niks echt kunnen..en echt wat zijn..

Waarheid betekent dus niet misleiden van mensen..en dus geen leugens vertellen over Het Zelf of Jezelf en dus betekent het ook niet Selfdenial of beweren dat geloven in God niet hoeft enz..Daarom vraagt men ook in het christendom om niet geleid te worden in bekoring of beproeving en verlost te worden van het Kwade of den duivel! Want bekoringen en beproevingen en kwaad leidt voor sommigen tot Leugen en dat is dus ook de Chakra Visudha de blokkade ervan ..De Waarheid spreken is blokkade verwijderend..

Jezus de Christus zeide dat men gewaarschuwt moest zijn  tegen de valse profeten en Christussen..ze zijn als roofzuchtige wolven en aan de vruchten kun je ze herkennen..dus hun acties of activiteiten..ofwel en ook wel  hun kriya's wat wilt zeggen de waarheid die ze leven of bewandelen! Vele zogehete meesters zijn als distels (kunnen niks in wezen) en willen vijgen geven om te eten of vele zogehete meesters hun vruchten of kundigheden  zijn als vijgen vruchten om te eten maar ze geven aan leerlingen of mensen distels.....

Waarheid is dus ook Gij zult geen valse getuigenis afleggen over anderen of uw naasten..dat wilt zeggen niet oordelen of roddelen of onnuttige zaken over hebben of overdrijven of leugens vertellen!

37-Is iemand stevig gegrondvest in Asteya (Oprechtheid) steelt men niet van anderen (Naasten in context van Evangelie de betekenis van de Wet en de Profeten) kostbare dingen!

Mijn commentaar: ..Uit de Koran  kun je leren wat hoe men met niet stelen om moet gaan ..de ayats van het stelen wordt door veel moslims nog gezien als letterlijk op te vatten en dus een dief zijn of haar hand afhakken..maar men moet de Hadith en Koran weten te hanteren als leidraad om juist mee om te gaan ..met zulke ondeugden..anno 2020 is dat afhakken van handen barbarisch en wreeddadig..toen in de tijd van profeet Mohammed was dat een must nog in vele gevallen. In de Koran staat namelijk dat handen afhakken een optie is als de dief niet wilt reformen of zijn daden wilt corrigeren in zijn leven en dat Allah genadig is of barmhartig is en vraagje wie zou dan niet willen corrigeren of reformen in zijn of haar daad!?

38-Is men stevig gegrondvest in kuisheid, wint men kracht, ontembare energie. 

Mijn Commentaar: De waarheid is dus hier dat je niet verlangt naar de vruchten van je handelingen of denken of spreken; Dus zoals in islam en in het Christendom wordt geleerd ..Gij zult niet cheaten on your partner of ook niet als je een relatie met iemand hebt een ander begeren zomaar of dat je geen echtbreuk pleegt! Dat zijn namelijk gedachtes van IK Ik IK en mijn ...voor lust. Lust is het tegengestelde van Brahmacharya.

Brahmacharya is voor meditatie om siddhi's, bhaga's en kala's te manifesteren en om mee te werken en behoeftigen mee te helpen..lust breekt de bovennatuurlijke krachten en zo ook dwingelandij..(dit zijn de mensen ergste vijand die lijden tot zelfvernietiging). In Siddhi's bhaga's en kala's ben je 100 % zelfverzekerd en kun je makkelijk een vriendin of vrouw of man krijgen tot vriendschap en intimiteit..Echter als je zulk een relatie heb behoor je aan de universele regel te houden niet tot lust en dwingelandij te vervallen en dus behoor je niet te cheaten on je partner..In de Islam geldt bijvoorbeeld dat als je een vrouw die niet je partner is begeert, ga dan naar je partner toe en bedrijf de liefde zoals je die andere vrouw begeerde..dan verval je namelijk ook niet in lust..

39-Afwezigheid van hebzucht of vergaarzucht moeten kinderen al van vroeg af aan worden bijgebracht in hun opvoeding, met kennis van hoe en waarom. Of wordt je als het goed is als kind al vroeg bij gebracht met kennis van hoe en waarom! Daardoor wordt men standvastig in het zijn zonder hebzucht of bezitsdrang. Menig yogaleraren vertalen de Sutra over Aparigraha als dat je dan Kennis verkrijgt over het hoe en waarom etc..Maar dat zijn dus geen goede vertalingen en juist is dat misleidend..men moet het zien in  een educatieve zin van het leven..en heel nuchter zien en kennen de yama of yama's. Jezus de Christus onderwees dat je niet de dingen van deze wereld moest vergaren die dieven kunnen stelen, waar mot op kan komen en roest ..Het betekent ook dat je niet ander mans dingen spullen of vrouw of man etc moet begeren of als je bezit moet gaan zien..Als je bijvoorbeeld op werk een vrouw tegenkomt die zegt dat ze al getrouwd is dan moet je haar niet meer sexueel benaderen of als je bezit gaan zien...Wat je wilt dat een ander je doet, zo doe dat ook anderen...

40-Uit fysieke reinheid ontstaat afstandhouden door anderen met betrekking tot je Fysieke uitstraling of lichaam. Men durfde Jezus vaak niet aan te raken. Neem bijvoorbeeld de maanzieke vrouw die in de menigte op een en om een bepaalde reden of geloof Jezus aanraakte. Jezus zelf durfde iedereen aan te raken ..zieken..Fysieke reinheid houdt in dat je kleding of lichaam rein is gewassen of schoon en de plek waar je bid of mediteer moet ook schoon zijn..Dit leren ze ook in de Islam.

41-Uit mentale reinheid of zuiverheid ontstaat zuiverheid van satva (=WAARHEID en dus hier bedoeld ook geen Leugen over jezelf of anderen spreken: Leugen of roddel spreken over anderen betekent ook Het niet geloven in God of willen geloven in God of Het Zelf of jezelf) , opgewektheid, waardoor je makkelijk eyecontact hebt met anderen en daardoor ook geschikt bent om het Zelf waar te nemen.

Satva betekent dat de ene Godheid via jouw zal manifesteren ..je ben dan opgewekt of vrolijk en ..de betekenis van dat Je zinnen of begeertes beheersing krijgt wilt zeggen dat je alles via jouw wilt laten manifesteren en je staat dat ook bij anderen te laten geschieden.. en daardoor ben je geschikt om het Zelf of Atman waar te nemen..Zie video hier boven De laatste message van Boeddha Gautama!

Mijn Commentaar: Naar de woorden van Jezus de Christus "Gelukkig of Zalig zijn de reinen of Zuiveren van Hart want die zullen God zien...Mentale reinheid ontstaat door satva ven de zinnen of zintuigen werking die onderhevig zijn aan het lagere denken of pratyaya's..Als de zinnen (=Begeertes of Verlangens) zijn bedaard dan kun je de door vorming van hogere pratyaya die dan mogelijk worden de geschikheid krijgen tot het schouwen van het Zelf... M.B.v de Topics van De Hadith in Islam of geschreven in Atharva Veda of van de Torah namelijk de MItswot door te bidden of te mediteren over ze (vb DE SJEMONE ESRE of AMIDAHgebed) Kun je alle verlangens onder beheersing krijgen waardoor je geshcikt bent om het Zelf of Ziel of de Ene ware God waar te nemen!

Als er geen eyecontact is ben je niet in dharana..zonder dharana kun je moeilijk het zelf aanschouwen..

42-Door  tevredenheid het allerhoogste geluk.

Zie sutra 1 en 2 en 11 voor de volgende sutra's

43-Tapas is "Onzuiverheid verwijderen" (Zie sutra 28) waardoor lichaam (ook Asana's), zintuigen (Svadhyaya) (derde oog ook) en siddhi's ontwikkelen tot perfect toe.

Voor bidden en meditatie is tapas gelijk aan wat in het evangelie staat geschreven ..namelijk "Ga in je kamer en doe de deur dicht en bid en de Vader die in de hemelen is die zal je belonen"..Tapas in de evangelie is ook ..dat als je vast dat je niet blijk van moet geven aan anderen dat je aan het vasten bent..liefst smeer je olie of creme op je gezicht..Ook een vorm van tapas is dat je niet bid met vele woorden om geprezen of geeerd te worden..Of dat als je je geld of iets geeft aan anderen of armen dat je dat niet rondbazuint naar anderen hoeveel of wat je je iemand hebt gegeven.. Of dat je niet vooraan de rij gaat zitten als hoogfunctionaris (Rabbi of Imam of Priester) om gezien en geeerd te worden (Zie hiervoor de bijbel evangelie bergrede etc.)..Tapas is afzondering zodat je niet bang hoeft te zijn te worden gemanipuleerd of uitgebuit of verstoord te worden en het is dus boetedoening waardoor de negatieve werking van zintuigen tot een eind komen en daardoor is de kans op trainen tot perfectie van het lichaam en zintuigen en siddhi's etc groter wordt en is..Boetedoening (= In Islam At taubah wat betekent tot berouw komen en ook Terugkeren op het Rechte Pad) betekent dat je steeds weer je beperkingen of blokkades bewust bent die je door zelfstudie en overgave kunt verwijderen ..Beperkingen of blokkades vormen de onzuiverheden waardoor je de dingen niet goed ziet of waardoor je de heilige boek niet goed kunt bestuderen en daardoor ook niet juist mediteren kan..De betekenis die Patanjali geeft voor tapas sluit aan op de Mahavakya dat God is een zonder een tweede..Mahavakya opzichzelf is een grote uitspraak welke je eigenlijk in overgave doet komen en dus dat je daarmede samadhi bereikt..Je kunt ook in de Mahavakya Aham Brahmaasmi welke betekent Ik ben God ontwikkelen en ook daarmee samadhi bereiken ..maar dan is de betekenis van Tapas dus afzondering etc..Mahavakya's dienen voor om Verlichting of Yoga of Samadhi te bereiken..Het zijn vaste formules voor door Meesters al eerder toegepast en waarmee ze vele resultaten mee reeds hebben geboekt..Wij behoeven enkel deze formules ook toe te passen en wij behoeven dus niet wederom te proberen te achterhalen hoe deze formules tot stand komen..dat zou een verlies van tijd zijn in je leven.Tapas is hetzelfde als de Al Ihsaan van het Islam..dan heet het besef van Purusha Taqwa (bewust zijn van Allah) of tawakul (=Vertrouwen in Allah) of Baseera wat betekent Inzicht of Duidelijke bewijs of wijsheid...

44-Door Zelfstudie ontstaat nauw contact met de verlangde of geliefde avatar-profeet, messias(=Isthadeva en in islam word deze benoemd profeet Mohammed onder Sahadah).

Drie fases zijn in zelfstudie..de eerste is Svarana ..de tweede manana en de derde Nithidhyasana wat is dus realisatie of absorptie....Zie pagina Atmanvidya op deze site!!!! Hier ook geldt nog steeds de waarheid is substraat van de gehele training..Door zelfstudie vormen de hogere Pratyaya's ofwel verkrijgt men inzicht in de Atman voor Om en of Gayatri-mantra-meditatie; Dit om Samadhi te bereiken..en in Vibhuti-pada vormt dan de Hoge Pratyaya voor Samyama die je naar eigen inzicht moet weten uit te leggen; Door deze Hoge Pratyaya (=Inzicht in de Atman) waarneemt men Prakrti verenigd met besef van Purusha wat ook Artha is...Lichaam en Objecten en lagere gedachtes-Pratyaya's wordt niet meer mee Geidentificeerd of  vereenzelvigd of geassocieerd. Met lagere denken ervaar je negatieve emoties en resulteert dit vaak in negatieve handelingen zoals beschreven in de Sutra's over Yama's en Niyama's! 

45-Door Overgave aan God (wat Islam betekent en d.m.v. Tawheed=Eenmaking) eenheidsbeleving of de ervaring van de werkelijke aard (tegengestelde van Avidya) of samadhi bereiken of beter gezegd Samadhi ervaren op een bewuste wijze..want immers zijn we al Verlichten of Yogi's of in Samadhi..maar alleen door bewust dit te regelen door onder andere  gebed of meditatie ervaren en waarnemen we dat

Als je d.m.v meditatie in overgave bent dan resulteert dit in succes, perfectie, voltooiing of het bereiken (Siddhi's)..of in kala's of bhaga's..zing je bijvoorbeeld dan zing je niet amateuristisch maar op professioneelniveau..want immers je bent dan in Nirbija-Samadhi..Nirbija-samadhi is geen extase-ervaring van lui zijn en amateur zijn of kleinzieligheid of kleingelovigheid of kleinzerig zijn of van niks kunnen..maar juist van het tegendeel.....Zonder hogere Pratyaya kom je niet in Samadhi permanent en ook niet in het echte devotionele service of Dienstbaarheid..De Isvara verlangt niet naar de vruchten van Zijn activiteiten zegt Patanjali in Samadhi pada en zo ook moeten wij niet naar verlangen of niet gehecht zijn aan het verlangen ernaar..Door zelfstudie moet je uiteindelijk kunnen concluderen tot Mahavakya's en kun je dit dan beheers je Verlichte te zijn of Yogi te zijn ...de Mahavakya-vorm die je toepast in je gebed of mantra of meditatie is van groot belang voor Verlichting te beheersen of samadhi te bereiken of Yoga (Equanimity ofwel gelijkgezindheid of ook wel gelijkmoedigheid) te bereiken. In Kaivalya Pada Uit je in wezen de ultimate meditatie een Mahavakya God is een en zonder een tweede (derde, vierde of vijfde -of partner zoals ze zeggen in Islam)..Namelijk IK ben Een met de Ware God of Ware Atman ..dit is ook hetzelfde als Aham Brahmaasmi en Ayam Atman Brahman en Prajnanam Brahmaan en Tat Vam Asi! 

46-De Asana moet stabiel (geworteld of geaard of vast) en evenwichtig en gemakkelijk zijn. Even een aantal tellen je buikspieren inhouden en lichtjes ademen..hiermee bereik je dat de Asana's stabiel, evenwichtig en gemakkelijk worden in uitvoer..In wezen is Asana's training een Siddhi's, Bhaga's en Kala's onderdeel in het leven..maar daarover zal ik in  de lessen meer over uitleggen! Voor de Meditatieasana's worden asana's in het algemeen wereldwijd getraind...evenals ook de pranayama en pratyhara en dharana. (Zie Bhagavad Gita sloka hoofdtuk 8 verzen 12-14). De Asana's zijn pas goed uitgevoerd als de blijkt dat de Ziener niet identificeer met het Geziene..want dan leert en voert uit een Sadaka (leerling) alle Asana's makkelijk en snel lerend. Dat gedeelte heet meditatie ..in de volgende sutra 4

“Asanas bring perfection in body (Advadvam en anurmi matvam en mana java etc), beauty in form (kama rupam en anurmi matvam etc), grace, strength, compactness, and the hardness and brilliance of a diamond.(incassering en power en uithoudingsvermogen zoals in Shaolin Kung Fu bijv.)” Patanjali Citaat ..zie ook pagina Citaten van Patanjali

47-Door loslaten van de (Eindeloze concentreren op) inspanning en door "meditatie" op connectie met het derde oog om Gewaarzijn van het Werkelijke/Purusha (gaat men asana beheersen)( De citta vrtti nirodah van Abhyasa).

48-daardoor geen aanvallen van de kant van de paren van tegenstellingen...gehechtheden vallen weg (granthi's wijze gezien) waardoor de Ziener niet meer identicifeert met het Geziene. Wat dus het leerproces makkelijk maakt i.p.v. moeilijk om absolute zekerheid te krijgen in je connectedheid met God. Deze processing kan supersnel gaan ..

Dit heeft met de tegenstellingen te maken van de Granthi's nl. Brahma-, vishnu- en Rudra granthi..Je hebt de gehechtheden die door goede meditatieve poses verdwijnen en niet meer worden ervaren..bij in de brahmagranthi ervaar je gehechtheid aan traagheid en een niet goed connecten met het lichaam als je de poses verkeerd doet en bijvoorbeeld niet stabiel staat of wortelt..W

anneer je in goed meditatieve pose bent dan verandert traagheid in vlotheid en je hebt een goede connectie met je lichaam ..je kunt je lichaam accepteren en van houden of de schoonheid van zien.Hoe vlotter en spontaner je met je lichaam beweegt etc zul je ook vlotter en spontaner kunnen spreken en weten en leren en veel meer kunnen en zijn ook. In de Chakra's teaching is Muladhara interactief met de Sahashara ( Citta) ..Rooten of aard je met je Asana's betekent dit automatisch spanning loslaten en meditatie ..Want de Sahasrara of Citta managed de Buddhi dan vanzelfsprekend. 

49-Als dit voltooid is, volgt Pranayama, dat is adembeheersing, de retentie en het opschorten van in-en uitademen. Als asana's goed zijn getraind dan wordt de ademhalingsbeweging van in en uitademen juister en rustiger (=Vicchedah betekent hier in deze context JUISTER  en RUSTIGER of Relaxer en niet letterlijk het ophouden van ademhaling). Puruka (=Retentie) en Rechaka (=Opschorting) (kumbaka) worden hier ook bedoeld. Rustiger ademhaling betekent niet dat je passief wordt of lui of slaperig e.d. Geldt voor stilte meditatie hetzelfde ..want dan kun je net zo goed gewoon een nap doen of siesta of gaan dutten etc..

50-Het is in uitwendige (Uitademen), inwendige (Inademenen) of door plotseling tot stilstand gebrachte wijziging (Dit stuk van Sutra behoort nog tot aanvulend gegeven bij sutra 49): Wordt gereguleerd door plaats tijd (Satvic uren ( van Gayatrimantra) en getal ( Slow en Fast ), (en wordt hoe langer hoe) langduriger en subtieler (Rustiger). Hier worden bedoeld de ademhalingstechnieken als Aniloma Viloma en Nadi-shodan, Nadi-shudi, Bramari, Kapalabathi, Bastrika, Chandra Bedan etc.

51-Die pranayama, die uitgaat boven het inwendige en uitwendige, is de vierde soort Prana-beheersing. Hier wordt bedoeld de Mantra-pranayama (=MEDITATIE)

52-daardoor verdwijnt de sluiering van het licht.

53-En komt geschiktheid van het denkvermogen tot concentratie (dharana m.b.t. vibhuttipada).

54- Pratyahara of abstractie is de terugtrekking van de zintuigen naar binnen gekeerd op de geest (GOD in dit geval d.m.v. de Om chanten en geloven in God) en afstand doen van objecten! Zintuigelijke werkingen maken dat je als je bijvoorbeeld de koran bestudeert dat je alles verstaat in beeldspraak en niet de juiste of ware kennis doorziet of kan doorgronden..In de tweede hoofdstuk van de Bhagavad Gita heeft Avatar Krishna het over flowery teksten van de veda's en over sense gratification..of als een turtoise de terugtrekking van zintuigen..om tot transcendentale bewustzijn te komen of te bereiken..

55-Dan volgt de hoogste heerschappij of Beheersing van de Zinnen (=Begeertes). Zie uitleg of commentaar op Sutra 54

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb