PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

De gehele training Raja Yoga of Kaivalya Pada is gebasseerd op de sloka uit de Bhagavad Gita namelijk: "Wie mijn transcendentale Natuur kent en mijn activiteiten zal als hij of zij de wereld verlaat nimmer terugkeren in deze wereld" Dit wilt zeggen dat je Moet leren zien of bewust moet kunnen waarnemen de Ziel of "God en dat je alle activiteiten moet zien als Gods Doing ..waardoor je ongehecht wordt aan deze wereld en dus vrij zal zijn van karmic bondage" (Shirdi Sai Baba Citaat)! Zolang je God alleen kent zonder mystieke vermogens te verlangen ernaar te manifesteren zal gelden sutra 7 tot en met 27! Eerst verlangen naar de mystieke vermogens en dan zal men ontdekken het verlangen wat staat geschreven in sutra 24 ofwel ook Kaivalya wat Verlichting betekent of ook wel Yoga!

Deze Pada is enkel een basis of introductie op andere Pada's): benoemd moeten worden de Pancham Vrtti's en abhyasa en Vairagya en Vikshepa's en Het bereiken van Samadhi en Samadhi van Sabija naar Rtam bhara tatra prajna en tot Nirbija Samadhi wat dus de Transcendentale nature mee worde bedoeld!

Intro:(Sutra 1)- Siddhi's (Volheden en kala's) spruiten voort uit goede geboorte( Met Gaves geboren worden), Kruiden, Mantra, Ascese (=Tapas) en Samadhi (=Vlot zijn en spontaan door luisteren en gehoorzamen aan een guru bijvoorbeeld-deze samadhi kun je al bereiken met abhyasa ofwel sadhana-pada).

2-De transformatie van de ene in een andere vindt plaats door overvloeien van Prakrti

3-Richten vanuit de ego (=macht wilt uitoefenen op anderen) vindt geen correcte overdracht plaats of overbrengen van zegeningen om anderen hun spirituele ontwikkeling voort te zetten en zet de prakrti niet aan tot werkzaamheid, ze werkt alleen maar de belemmering weg [ als dicipline die leidt tot wilskracht], net als een boer doe zijn akker besproeit (zie pagina Antahkarana)!

4-Uit egotrippen en egoisme ( Zonder Geest Gods)krijgt men een neppe denkvermogen (m.b.t. voorgaande sutra's en wel voor gaves, kruiden, mantra, ascese en samadhi).

5-Het ene natuurlijke ( dus zonder ego of egoisme en egortippen) denkvermogen (=Geest Gods, Bewustzijn Gods) is dat wat vele neppe (uit egoisme en egotrippen) richt en in beweging zet bij hun verschillende werkzaamheden. (De Overdrachten of wonderen vinden perfect correct plaats). De meester kan zegeningen overbrengen naar anderen ...

6-Van deze (Natuurlijke=dat je bewust bent of leeft het beheersen van de Verlichte persoon te zijn) denkvermogen (Gods Geest of Bewustzijn Gods) dat uit meditatie is geboren of resulteert of van geboorte mee is opgegroeid, is vrij van karmische indrukken. Deze meditatie is welliswaar in de context te verstaan onder de eerste 5 sutra's ..men moet mediteren dan alleen over dharma of bovennatuurlijke krachten of siddhi's, volheden en kala's. Deze staan alle beschreven in de Uddhava Gita of ook de Atharva Veda topics en in de Islam de Hadith Topics en in de judaisme en voor christendom de Mitswot de geboden en verboden! Deze topics gaan over regeren, koningschap, oorlogvoeren, macht van zieken genezen en opstanding, jurisdische zaken etc etc..In de Islam worden deze zaken benoemd als Soenna ofwel gunsten of zegeningen of weg of manier of leefregels van profeet Mohammed.

Sutra 7 tot en met 27 Zie sutra 28 gaat eigenlijk om mensen die niet graag of niet of niet goed nog bidden of mediteren. Men moet mediteren over of bidden voor alleen maar Dharma of paradijs of de Koninkrijk des hemelen want daardoor komt men in de werkelijke ervaring van ongehechtheid. Men bidt voor de koninkrijk des hemelen om die te vestigen in de wereld door middel van Seva wat Onzelfzuchtige Dienstverlening betekent. De Dharma-gewijze is ook gunstengewijze (in Islam) en siddhi's volheden kala's ..zelfs krijgskunst of zangkunst of dansen of toneel of fotograferen of tekenen of pottenbakken of koken of broodbakken of verkoper zijn etc. zijn wonderen of werken of grote werken en wel hier op deze site benoemd als kala's. De kala's worden in wezen in sadhana-pada beoefent als Asana's en pranayama.

7- Karma's zijn noch wit noch zwart voor yogi's (Sutra 2 van Samadhi Pada is gelijk aan deze); bij velen anderen in drieerlei aard. 

8-Slechts die begeertes of wensen manifesteren waarvan de condities (Anugunanam) gunstig zijn.

Rajas is passie of begeerte wat resulteert in handelingen naar de vruchten. en tamas is status quo..stagnatie of traagheid etc. Satva is WAARHEID (zie Sathya yama Sadhanapada) en licht etc.

9- Ook al is er scheiding van rang of klasse, plaats en tijd er is een voortzetting van karma. ( Dit zijn ook de belemmeringen door karma namelijk rang of klasse, plaats en tijd en (levensduur)); Dezen kunnen opgeheven worden met door verwijderen van Avidya de wortel d.m.v Meditatie wat tot stand komt door Tapas-Svadhyaya en Isvarapranidhana!

10-En er is geen begin van hen, want men begeerte in het  leven is eeuwig. 

11-Daar begeerten samengebonden zijn aan oorzaak en gevolg, verdwijnen ze (begeertes of zijn als wensen van citta), bij het verdwijnen van hun oorzaak (avidya). Zie sutra 8 om de oorzaak en gevolg te begrijpen.

De volgende sutra's gaan over Zelfstudie dat wanneer je de juiste gedachte kent of hebt dat je dan manifesteert en kleurt (klisthawijze bent-Sutra's 12 t/m 28). Door hogere pratyaya in sadhanapada kom je in Samadhi want door middel van hogere pratyaya waarneemt de purusha zichzelf vanuit de persoon zelf en wanneer er hogere pratyaya is gevormd om devotioneel dienst te doen of selfless service wijze te dienen dus en behoeftigen te helpen waarneemt de Purusha de God of purusha in de behoeftigen ..Je dient de behoeftige en in hen zie je God en weet je dat je God alleen Dient..Dit dus is te bereiken via de vibuthipada lakshana namelijk in actie komen of dienen of werken voor  God of het dienen van je medemensen of wel de behoeftigen..door tapas savdhyaya en isvarapranidhana dus verwijder je de avidya volledig en dus ook de karma's..

(12)- Ook al is er verschil in paden Dharma blijft te zijn de Werkelijkheid of essentie zowel voor het verleden als ook voor de toekomst. 

13-Dharma is manifest of niet-manifest door de aard van guna (Gunatmanah is satva ; want Guna satva is geloven in een ware atman of God! 

14-Door gedachtes van de Werkelijkheid of essentie (Dharma) is de unieke transformatie mogelijk van guna's. De begrenzingen worden verwijderd dan! En Guna's kunnen worden ontstegen of wegvallen van hun wisselwerkingen!

15-Ook al denkt ieder anders wat het verschil in pad inhoudt, de gedachte van de Werkelijkheid of essentie blijft hetzelfde.

16-Niet een denkvermogen hangt af van een gedachte (VASTU) waarvan men niet getuige is (APRAMANAKAM), maar wel van de gedachte waarmee je wordt wat je moet zijn. Dit over de essentie(s) of gedachte van werkelijkheid ( Atharva Veda Subjects wat dus Onveranderlijke sociaal structuur zaken zijn die wel ook gelijk zijn aan topics uit de islamcultuur Hadith en ook aan Mitswot uit de Torah en Profeten)! Essentiele gedachtes zijn als mantra's dus!

17-Doordat "het denken" door een gedachte gekleurd of niet gekleurd wordt, wordt het gedachte gekend of niet gekend. Gekleurd wijst terug op sutra 16 Gedachte waarmee je wordt wat je moet zijn!

18-Wegens de onveranderlijkheid van de Purusha, zijn de wijzigingen van "het denken"(hogere pratyaya-vorming altijd aan zijn Heer bekend..

19-Ook (Het denken of denkvermogen!!!) is het niet-zelf-verlichtend, want het is waarneembaar.

20-Niet begrijpen en zichzelf-verlichtend zijn, kan dus niet.

21-Via het buddhi waarnemen veroorzaakt niet overbodig veel bewijzen verzamelen en verwarring voor het geheugen.

(22)-Door eigen (te focussen op) buddhi verkrijgt men kennis  wat het bewustzijn tot rust brengt. (Taimni vertaald met:>) tot rust brengt" met de woorden : "Waarin het niet van de ene plaats naar de andere gaat".

23-De kenner verlangt gekleurd te worden door het denkvermogen dat alles omvat of begrijpt etc. Door siddhi's bhaga's en kala's wat de verlangens zijn zodat de kenner of purusha of atman gekleurd worde door het denkvermogen..

24-Alhoewel het denkvermogen met vele verlangens bezig is, verlangt het uiteindelijk enkel het zuivere bewustzijn (purusha), waarmee het steeds samengaat.

25-Het ophouden van iemands begeerte (Tamas-Rajas) (Gehechtheid van begeren naar vruchten of gevolgen van je handelingen), om te toeven in het atmische bewustzijn, omdat hij het onderscheid heeft gezien!!!!!!!! M.B.T. de ervaring van De werkelijke aard beseffen want je weet dat immers door de training van Vibutthipada..Vibutthipada was nodig om het onderscheid te zien..Maar dan volgens Sutra 25 laat je ook het onderscheidmaken los ..de begrenzingen loslaten

KORT OM sutra 12 t/m 25: Atmische bewustzijn is Het Bewust de Atman of God kunnen zien .. alle activiteiten leren zien als Gods doing. Dit is Onbegrensde Bewustzijn zonder limitations zien en weten of wel oneindige gunsten kennen mee leven etc voor de benefit van de wereld of van hemel en aarde! 

26-Dan, is het denkvermogen geneigd onderscheid te maken en zet koers naar kaivalya (Verlichting of ookwel Omnibewustzijn ofwel Equanimity of ook wel gewoon Yoga).

27-In de tussenpozen ontstaan andere inhoudsgedachtes of ideeen m.b.t. God, door de kracht van de indrukken.

(28)- Het verwijderen van indrukken (of ook wel Karma's), vindt plaats zoals reeds geschreven is (zie sutra 7-27)! Van sadhanapada is een voortzetting in combinatie met vibuthipada en dan vervolgens doorgaan met kaivalyapada; op deze wijze moet deze sutra worden gelezen!

29-In het geval van iemand die in staat is een ononderbroken toestand van vairagya te handhaven, in de kennis van de verhevenste meditatie (sutra 25-26 je zuiver denken (zie sadhanapada) of mantra Onbegrensde bewustzijn van het universum te zijn op buddhi uitgedrukt) en de verhevenste soort van onderscheidingsvermogen te beoefenen volgt Dharma-Megha-Samadhi of wel Omnibewustzijn.

(verhevenste soort van onderscheidingsvermogen is nodig om altijd te kunnen herstellen en terug te keren op het Pad van  Verlichting..(in Islam heet dit At Taubah en zelfs At Taubah is een vorm van Vairagya) en (in Islam is de verhevenste meditatie wat ik weergeef aan het eind van deze pagina Kaivalya Pada en is dus Ahadformule ..Maar dan je kunt het verklaren met Ik ben (een met) die Ene Ware Atman etc.. Wat hetzelfde in islam is als zeggen: "In de Naam van Allah de Barmhartige en Genadevolle"! Vanaf het begin zal een moslims geloven alleen in Een God en of Een God liefhebben! En dat geldt voor iedereen van welk religie dan ook hetzelfde! 

Doordat je bewust de Ziel of God kunt waarnemen en alle activiteiten als Gods Doing (=Dharma-Megha-Samadhi) ziet beoefen je ononderbroken  de toestand van vairagya ongehechtheid en dan volgt sutra 30...

30-dan volgt het vrij zijn van klesha's en karma's. 

31-Wanneer alle "onzuiverheden"( zie Sadhanapada) en verduisteringen zijn verwijderd, wordt dat wat via het denkvermogen kan gekend worden verwaarloosd, in vergelijking tot het oneindige (=ONBEGRENSDE) dat gekend wordt bij Verlichting. Alles en iedereen is Artha! 

32-Einde van gunatransformatieproces is als het doel is bereikt (Verlichting).

33-Kramah is het proces dat overeenkomt met momenten die grijpbaar en begrijpbaar (Viveka Koersmaken naar Kaivalya alleen maar- zie ook sutra 26) worden op het allerlaatste eind van de transformatie..je verlangt niet meer naar tastbare objecten of voorwerpen en ook niet meer naar bevestigingen van Je werkelijk zijn of aard ..Je weet absoluut "Aham Brahmaasmi".

34-Kaivalya is de staat (van Verlichting) volgend op het wegvallen van de wisselwerking van heersen van de guna's, doordat deze losgemaakt worden van het doel van de purusha. In deze staat is de Purusha gevestigd (Gezeteld) "in zijn ware aard", en deze is louter (Omni)bewustzijn of wel de Onbegrensde Bewustzijn van het Universum (conclusie op met sutra 31) of ook wel equanimity of Yoga!!!! 

Let op Patanjali benoemt dit Louter Bewustzijn ..met andere woorden Patanjali was zich van bewust dat ie dit clue kon en gebruikte voor Tapas Svadhyaya isvarapranidhana nl dat ie in zijn meditatie bewust gebruikte Aum Sohum Ik ben degene  die DE ONBEGRENSDE BEWUSTZIJN IS VAN HET UNIVERSUM! God is Bewustzijn of wel onbegrensde bewustzijn van het universum; Is ook wel  een Mahavakya Prajnanam Brahman; Ayam Atma  Brahman betekent De Ziel is God ..Patanjali legt uit Atma is Purusha is louter Bewustzijn ..in Sadhanapada! Ook zegt Patanjali in Samadhipada dat Isvara is een Bijzondere of wel Maha or hoogste of Allerhoogste Purusha..Maha Purusha betekent Onbegrensde Bewustzijn van het Universum en zo ook Prajnanam Brahmaan (Mahavakya)..Jezus de Christus zeide IK ben die IK BEN  en Mozes moest antwoorden IK BEN heeft mij gezonden..Door middel van die uitdrukking werden ze Wonderbaarlijk etc..Zie Pagina op deze site van Pratyaya Visaya en Artha..en Sadhana Pada dat de Purusha of Atman waarneemt door middel van Pratyaya..

Als voorbeeld nog hoe de Gayatri mantra of Salaat of Onze Vader Gebed uiteindlijk moet worden uitgedrukt om absoluut  (Als hoogste meditatie soort genoemd in sutra 29 van Kaivalya Pada: "Ïn zijn ware aard (Svarupa)"te zijn van de Purusha (Ishvara-Brahmaan of Allah of God of Zelf; om absoluut Verlichte te zijn....: 

"Ik ben de belichaming (svarupa) van De Ene Ware God (of Zelf) en Heilige Vader de Eeuwig(levende)..De Heer van Majesteit en Eer Schepper Bron van alle leven ..en Redder Schepping Behoud en Transformatie en Redding en onbegrensde bewustzijn van het universum!!!!!!!" Alle benamingen Of nu Schepper of Redder of Verlosser of Bron van alle leven etc ze duiden allen aan dat je Volmaakt hoogste Verlichte bent..(Dit is ook tevens DE HOGE OF HOOGSTE PRATYAYA waarmee je kunt bidden of mediteren in Alle pada's en met name de Vibhuti en Kaivalya-pada...!!!!!!! Jezus de Christus zou zeggen: "Ik en Mijn Vader zijn een"; of  "Ik ben in eendracht met de Ene Ware God of Vader die in de hemelen zijt"!

Shirdi Sai Baba's citaat: If we see all actions as Gods Doing, we will be unattached and free from all Karmic bondage ( Dit heet in Islam Al Ishaan en is related too ook de Kriya Yoga en ook tot de zienswijze van profeten als Mozes en Elijah en Elisha en zelfs tot profeet Mohammed en Avatar Krishna en Boeddha Gautama!)

Kriya Yoga betekent Door Het zien van alle activiteiten als Gods doing ( Goddelijke Acties ) tot Yoga komen of Yoga verkrijgen (naar de citaat van Shirdi Sai Baba).

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb