PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

De indeling van de sutra's is volgens de indeling van de 8 limben van Raja Yoga nl. Yama's Niyama's; Asana's en pranayama en pratyahara ( De Uiterlijke of Bahiranga) en Dharana, Dhyana en Samadhi ( De Innerlijke of afspelend in gedachtenwereld of Ataranga )...

Eerst dan heeft Patanjali het over Dit is een les van Yoga in Samadhipada! Limb betekent zoiets als arm en been ..eigenlijk dat wat behorende is tot het lichaam..8 limben betekent dat men de training of scholing of sadhana moet weten te implementeren in het leven zodat het behoort tot je leven.

Ataranga en Vairagya is de onderliggende waarheid van de training en bahiranga de uiterlijke training.

De samadhi en sadhanapada traint men de Bhava's (houdingen of Attitudes) Jnana (ballans; besef; bewustzijn; kennis; wijsheid; inzicht en Zelfonderzoek)

en Bhava Vairagya (Ongehechtheid; ego verkleinen; nederigheid; objectiviteit; loslaten; acceptatie; overgave; getuige; vertrouwen). En in Vibutthipada en kaivalyapada traint men de bhava's Vairagya

en Bhava Dharma betekent Plicht (of Koninkrijk des hemelen of Paradijs of nirvana of werk of God of Wet (=is Torah )of Leer (boeddhistisch en evangelisch etc) of religie etc.) en Zelfstandigheid; Dicipline; Routine; Zelfbeheersing; Matigheid; Karakter; Toewijding en Concentratie).

Jnana Upasana en karma (wijsheid-aanbidding en werk) is de leidraad of rode draad van de gehele training Raja yoga

en is hetzelfde of resulteert in Prema-Sathya-Dharma

of jnanamarga-karmamarga-bhaktimarga

of geloof liefde waarheid etc etc..

I.p.v dat men allerlei soorten van theorieen gaat creeren of volgen, is het van essentieel belang dat men de Leidraad of rode draad van de gehele training volgt..en dan als het goed is volgen de resultaten vanzelf wel zoals het bereiken van samadhi en mainifesteren van siddhi's etc en het bereiken van Verlichting ofwel bevrijding uit de cyclus van wedergeboorte(=Kaivalya) of Moksha!

en zal men beter in staat zijn de Sutra's te kunnen onthouden en te onderwijzen maar bovenal intuitief te begrijpen ...Het is ook de evangelie of is Tora en profeten of het is Islam of het is Sanathan Dharma of achtvoudige pad van Boeddha Gautema..Het is een Universeel Message van alle profeten avatars messiassen etc  van Wijsheid aanbidding en werk..

Als men wilt zijn als de meesters moet men dus het goede nieuws onderwijzen met je eigen beroep of succes wat je hebt e.d. etc...of wonderen doen etc....om  zegeningen over te brengen naar de rest van de wereld(en )...

Wie van deze leidraad wilt afwijken moet voorzichtig zijn in om dat te doen want dan wordt kennis vergaren etc als of je een labyrint bewandeld..etc..

Wie dit leidraad volgt zal evenals wat Jezus zeide vergeleken worden met een man of vrouw die zijn of haar woning bouwde of stevige rotsen ..de storm wind kwam er en de woning werd niet verwoest..!!!!!

Jnana staat voor Pratyaya vorming Lage (Lage denken) of hoge (=Inzicht of diepe kennis of mystieke kennis of ook verborgen kennis

en aanbidding staat voor meditatie of gebed..

en Karma staat voor werk wonderen en geloof en dharma of koninkrijk des hemelen

 

 

Met pratyaya bid of mediteert men ...In  het gebed zegt men Uw Koninkrijk Kome

terwijl de meditatiewijze is het onderwijzen van het goede nieuws door te zeggen kom tot inkeer (heb lief allen) en De koninkrijk des hemelen is nabij..want dan ben je die beheersing of heersen of Emanentie en Transcendentie en 5 prana's etc....

Met meditatie moet men niet meer twijfelen maar voor gaan wat men heeft voor gebeden..gepaardgaand met prijzen en danken en zegenen..en met werken of grote werke zoals Jezus de Christus zou zeggen (ofwel wonderen doen).

Drie stadia moet men trainen in meditatie ..namelijk Gedachteloos mediteren (Samadhi-pada en Sadhana-pada) en vervolgens mediteren en niet verlangen naar de vruchten daarvan (Sadhana-pada en vibuthi-pada) en ten laatste het mediteren en niet gehecht zijn aan het verlangen naar de vruchten van de handelingen of werken of wonderen (Sadhana-pada-vibuthi-pada en kaivalya-pada) ..

Alles dient voor het stoppen van de wijzigingen van de Citta..namelijk de Citta Vrtti's Nirodah..om Vereniging is Union  (Yoga) te verkrijgen of te herontdekken (Wat betekent Establishen of Re-herstellen van Dharma) ..namelijk Yogas citta vrtti nirodha..Dan ben je namelijk de Svarupagewijze Verlichte ofwel Gelijkzindheid of gelijkmoedigheid..(dit zijn de eerste sutra's van Samadhi-pada).