Deze Sutra's slaan terug op hoofdstuk in UDDHAVA GITA over de Perfecties of wel Siddhi's..daarin worden de woorden CONCENTRATIE, MEDITATIE en YOGA of VERENIGING gebruikt! Hier worden ze anders gebruikt met de benaming SAMYAMA Tapas trainen-Svadhyaya en Isvarapranidhana training continueren...tot en met bereiken van het beheersen van Kaivalya ofwel De Verlichte of Volmaakt hoogste Ontwaakte staat of toestand...
VIBUTHI-PADA Deze pada gaat over Werken en of Grote werken ofwel ook heel gedurfde en moedige zaken en ook wel perfectionisme en moet men deze pada niet al te licht vatten..Wonderbaarlijke vermogens..Laat je Goede Werken zien zei Jezus de Christus! Vibuthi-pada is om inzicht te krijgen dat je een bent met de Ware Atman of God ( wat betekent ook Avidya verwijderen en in Islam betekent dit Shirk verwijderen)..Want dan alleen kun je in waarheid steeds weer in Overgave wandelen.. Overgave is dus Het in eendracht wandelen met God!
Vibuthi-pada of wel vermogens of siddhi's-pada genoemd is het meesteren van de bhava Dharma..Dharma betekent hier niet alleen plicht maar meer het essentiele nl Paradijs of gunsten (in de Islam) of wat de leer van Jezus benoemd als Koninkrijk des hemelen namelijk Macht Kracht Heerlijkheid Glorie Majesteit Weelde etc(=het betekenissen van het woord Vibuthi))...Het is de bedoeling dat je met Yoga een wandelende Paradijs wordt of bent ..met wetende dat het paradijs overal en eeuwig is. Vibhuti ( wordt ook wel genoemd gunsten in de Islam. Met name als men Salaat doet (Islamitische Gebed of Meditatie (=Dhikre) en als men Surah Al-Fatiha opzegt en de Dua. D.m.v Vibhuttipada kan men de werkelijke aard van de Zelf ervaren of wel samadhi of wel Je of de goddelijkheid..en die Godsbewustzijn bewust gaan leiden (Het coordineren van Citta). Ofwel met Vibhutti-pada kan men achter komen dat men werkelijk God is Wat in Islam betekent Tawheed eenmaking-Takwa-tawakul of Baseera!
In de achtvoudige pad van Boeddha Gautama leer je dat Als je het midden weg bewandelt d.w.z. De Beheersing van Verlangens trainen dan treed je Nirvana (Paradijs of Koninkrijk des hemelen) binnen..Door Nirvana te betreden bereik je de bevrijding uit de cyclus van Wedergeboorte (Kaivalya). Dit is hetzelfde als de Salaat in Islam en ook als Sjemone esre of Amidah-gebed in de judaisme. In Judaisme en Christendom gebruik je de naam JHVH wat God ben ik of Ik ben God (Sjema en zijn beracha (ot)) in judaisme wat overeenkomt met de sutra 2 en 3 van samadhi-pada) betekent en In de Islam pas je toe Biesmiellahi rahmanieraheem wat je betekent In de Naam van Allah de Barmhartige en Genadevolle en in Sanathan Dharma of Yoga de OM sohum ..alle drie zijn dezelfde wijze van toepassing namelijk in Tapas (=Al Ishaan in Islam en Verborgene in de evangelie benoemd door Jezus de Christus).
De volgende uitleg is voor gevorderden of meesters dat; Het beheersen van de verlangens zit hem in de woorden van Jezus de Christus namelijk: "Wat je wilt dat een ander je doet, zo doe dat ook anderen". Dit wilt hetzelfde zeggen dat je je niet moet verhogen tot je medemensen en het is hetzelfde als Niet meer gehecht zijn aan het verlangen naar de vruchten (of resultaten) van je handelingen...Als je dit in latere stadium vanuit het Atmische bewustzijn te kunnen dan worden de mogelijkheden oneindig en wonderbaarlijk ..
Parinama's uitleg hier op deze pagina: Is naar woorden van Jezus de Christus dat Uit mezelf kan ik niks .. Het is de Vader die constant zijn werken doet via mij.. wetend dat All acties Godsdoing is en zo bidden worde men ongehecht en is men vrij van Karmabondage...
(In de Evangelie staat ongeveer zo iets geschreven )Een Koning had twee zonen en om zijn erfenis te schenken aan een gaf hij opdrachten aan alle beide .. de een zei ik doe het wel maar deed het niet ..de ander zeide ik doe het niet maar deed het toch wel..De betekenis van Ik doe het niet is dat hij wist dat alle actions Godsdoing is! Werk of actie is van God en is Dharma ofwel de Kingdom of Heaven ook! Dan ook door deze training van de Vibuthi pada De Parinama's moet je jezelf blijven herrinneren aan het volgende sutra die verder op ook is uitgelegd namelijk:
Sutra 56- Kaivalya wordt bereikt, wanneer er gelijkheid van zuiverheid is tussen de Purusha en Sattva. Sutra 51 en 56 zijn als introductie bedoeld voor Kaivalya-pada. Satva hier moet men bestuderen de hoofdstukken over guna's in Bhagavad Gita Hoofdstukken 14 en 17! Download de Bhagavad Gita app op je smartphone is mijn advies om overzicht te hebben in Satva dan te kunnen wandelen!!!!!!!!!
Satva betekent in wezen dat Via jouw alles manifesteert die Ene Godheid! Als ik Om tat Sat zeg dan bedoel ik via mij openbaart manifesteert Absolute waarheid!
Nog Iets om te begrijpen: Dat pratyaya is objectloos in Islam bijvoorbeeld Dua's tijdens bidden..vb: Our Lord! Give unto us in the world that which is good and in the hereafter that which is good, and guard us from the doom of Fire!..In deze dua komt geen object in voor ..appel of ei of andere object.. ..Dit Leidt tot Samadhi en is de Midden Weg ook en is Overgave of wel Vairagya Via Jezelf en niet buiten je om of via anderen ..Jij moet kundig worden en als anderen dat ook willen kunnen moeten ze daarin ook hun best doen ...
De Om Sohum of OM worde hier toegepast voor de Samyama's; Om is de pranava en Met OM worde de Ajna Chakra geopend! En Het Ajna CHakra Dient als Commandcentrum voor alle Chakra's..Neem Bijvoorbeeld Sutra 33 van deze Pada: Door Samyama te verrichten op het licht onder de kruin van het hoofd (namelijk de Sahasrara Chakra), verkrijgt men het visioen van adepten( de volmaakten): OM toepassen maakt dat Dharana resulteert en men automatisch kan focussen op het derde oog of Voorhoofd...Dit is Dharana en Sohum is gericht op de Chakra's..Sutra 31 richt je op de Vishudha Chakra..sutra 34 richt je op Ajna Chakra en sutra 35 op de Anahata met Sohum en sutra 40 is op Vishudah en dus Udana en sutra 41 is op Manipura en Samana (Vayu) en sutra 42 is op Vishudah chakra Ether en Akasa en Sutra 30 samyama OM sohum op Navelstreng chakra Manipura en dan ook 27-29 is OM naar buiten gefocussed de zon, de maan, de poolster Deze samyama's allen ehbben betrekking tot Geneeskunde en educatie en spirituele groei etc.. Vooral met Ayurvedische zaken Zie Website Ayurveda Mahabutas en chakras healingsyteem door moi gemaakt! En Zie het Geheim van OM (Citaten van Patanjali) en Gayatrimantra Pagina op deze site) meesteren van Prana en Zintuigen en Waarheid voor om ego te verwijderen en ellende te voorkomen en ook om ziektes stress te voorkomen en van te herstellen en voor vervulling van desires ..etc..
Sutra 1-Dharana of concentratie is het vasthouden van een gedachte op een bepaald plek plaats of oord (Ruimtelijke inzicht) (met plaats wordt ook tapas mee bedoeld-zie hiervoor de commentaar op tapas en met bepaalde plek wordt ook mee bedoeld Het derde oog). In de beginstadium van sadhana pada zijn deze gedachtes over God of The Isvara of Brahmaan om de purusha vabn de prakrti te scheiden en tijdens de gedachtenloos meditatie de aandacht te vestigen op de voorhoofd ofwel het derde oog! Met gesloten ogen of buitenwerkingstelling van zintuigen in sadhana Pada voor gedachtenloos meditatie!
2-Dhyana of Meditatie is de ononderbroken (=zonder twijfel of onverstoorbaar) voortzetting van die gedachte op dezelfde plek plaats of oord (Een plek waar je mediteert en Het derde oog) en (dan wel met ogen gesloten maar hoeft niet). Ditmaal de beheerste zintuigen worden ingezet te samen met buddhi of het derde oog! Zintuigen in tapas pas als de pratyaya is ononderbroken lange tijd is vastgehouden!
Die gedachte is hoge pratyaya en dat is om de citta te coordineren en dus automatisch focussing op buddhi ofwel het derde oog.
Vb. Van hoge Pratyaya is Om Sohum de volmaakt superieure Schepper (=hetzelfde als Bron van alle leven en ook Redder of verlosser); In de Kaivalya-pada als de besef groeit en ontwikkeld is om te connecten voor eeuwig met de Godheid dan Mediteer je Om Sohum of God ben ik of Biesmillahirahmanieraheem de Ene ware God of Heilige Vader of Schepper of Bron van alle leven of Redder of Verlosser of Boeddha of Bevrijder etc etc etc..
Door eerst te manifesteren in Siddhi's Bhaga's en Kala's groeit en ontwikkel je je het besef dat God werkelijk bestaat en manifesteert via jou of via anderen of anders buiten je om en dat dus train je met Vibuthi-pada!
Siddhi betekent Perfectie of succes of bereiken of voltooiing of overwinning...Met Convictie of overtuiging dat Iets is al voltooid of bereikt of succesvol ..overwonnen druk je uit evenals in Islam Salaat en Dua's en Dhikre -toepassing (Subhanallah en Alhamdollillah etc) en evenals in Joodse religie Beracha en Sjema en Sjemone Esre en in Gnosisme en kabballah..Want met deze toepassing zul je ook in Kaivalya Pada In volledige Overgave moeten komen om Verlichting of Kaivalya Te bereiken of te beheersen!!!!!!!!!!! Convictie hier tijdens deze training is Bewustzijn ( Taqwa genaamd in Islam of Qur'an)...Dan met Bewustzijn kan men Kaivalya Bereiken en beheersen!
3-Samadhi- Deze (namelijk de contemplatie) wanneer er alleen maar bewustzijn is van het object van de meditatie en niet van zichzelf (namelijk het denken of je bent het lichaam niet en zintuigelijke waarneming niet en emoties niet en de pratyaya gedachte ben je niet=Samprajnata samadhi in sadhana pada bereikt) is samadhi. Dezelfde gedachtes verschijnende maar lijkt alsof eigen vorm leeg is of
Samadhi is spontaniteit en vlot zijn en snel in het intuitief begrijpen en kunnen spreken (intuitief Kennis zijn). Door de eerste fase van hoge pratyaya's kom je in samadhi..Hoge pratyaya is wat je intuitie je ingeeft dat er geen gevoel is van separation dan alleen connectedness met alles en iedereen ..in die staat kun je zeggen God is een en over Eenheid van God Spreken of Tawheed wat eenmaking of eenwording ook betekent..of dat je God bent..namelijk Ik ben God of Aham Brahmaasmi of Om Sohum..Dat is die staat waarin de Pranava dus Naamaanduiding kracht heeft en waarop je kunt bouwen met Siddhi's bhaga's en kala's in deze vibuthipada.
4- Samen vormen ze samyama. Dit Is Taimniś vertaling van de sutra's en van moi met betrekking tot Uddhava Gita: TRAYAM EKATRA SAMYAMAH Het woord Trayam betekent 3 of drie en EKATRA betekent Op een plaats en tezamen ..waarvan ik prefeer de betekenis Op een plaats wat ook synoniem is aan Op-zich-zelfstaande en dan wordt de vertaling van de sutra als volgt: De drie opzichzelfstaande of afzonderlijk zij vormen van samyama; Samyamah betekent gezamelijk dood ofwel ook dat je een aan het wordende bent met Brahmaan of God!
5-Het bereiken van samyama is het bereiken van de beheersing van het Omnibewustzijn of wel het onbegrensde bewustzijn van het universum of hoogste bewustzijn Prajnanamam. Ofwel door wensen, plannen en doelen en dromen etc ontstaat de eendracht met Brahmaan of God!
6- De toepassing ervan (namelijk Samyama) gebeurt in etappes. Etappes is gebruikt bij Taimni's verklaring of vertaling en moi vertaald dit woord ETAPPES als Afzonderlijk en dan wordt de vertaling volgens mij: Drie vormen van Samyama past men toe afzonderlijk: TASYA BHUMISU VINIYOGAH!
Als Samyama in etappes is getrained dan moet volgen Samadhi zwak of Sterk etc. eerste ettape is focussing op Third eye dat is Concentratie en tweede ettape is mixen van focussing op third eye met verkregen inzicht of Pratyaya (of Visaya) ..met deze Pratyaya moet dan samadhi de derde ettape mee worden verkregen..Samadhi is dan vereist om verder te kunnen in de Parinama'sgewijzes wat de innerijke processing is geen Sabija maar voor Nirbija Samadhi bestemd is!
7-De drie (opeen)volgende staan innerlijk (Ataranga) in betrekking tot het vorige (=de Parinama's staan innerlijk in betrekking tot Dharana-Dhyana en samadhi)
8-De absorptie met een zaad (sabija Samadhi) is uiterlijk (Bahiranga=dharana-dhyana-samadhi=samyama=voorgaande in sutra 7) in vergelijking met de zaadloze absorptie (Nirbija Samadhi).
Sutra 9-15 Dharma in de training van Patanjali wordt ook wel genoemd in driedelig wijze parinama's (de innerlijke processing voor Nibija Samadhi)..wat wilt zeggen dat je een transformatie ondergaat in samadhi of intuitief bewustzijn naar Transcentale Natuur of bewustzijn (waarbij je eerst Dharma( werken (Dienen =Lakshana en avastha) en God en de Koninkrijk des hemelen) apart van elkaar ziet en uiteindelijk zijn die drie eendezelfde in Nirbija Samadhi ofwel de Transcendentale Natuur!
Eerst dan ziet de beoefenaar werk als apart van God zijn en siddhi's en vervolgens ziet de aspirant God in iedereen als die aspirant seva doet of anderen helpt en dus anderen onzelfzuchtig helpt..en in de laaste fase ziet de aspirant of devotee dat Dharma is de koninkrijk des hemelen ook en dus is Dharma Werk(dienen)-God en Koninkrijk des hemelen een!
Werk of Dienen in de eerste fase betekent dat je gewoon je beroep uitoefent en je traint ervoor om onzelfzuchtig te zijn en dus zal je moeten trainen en niet gehecht te zijn aan het verlangen naar de vruchten of resultaten van je werk(en) en dat heet nirodha parinama (Zie ook uitleg als tips in samadhi-pada sutra's en uitleg over Vairagya).
In de tweede fase gelden de woorden van Jezus de Christus dat je het geringste wat je broeders aandoet, doe je mij aan..en dan doelde Jezus de Christus op het God zijn en dat je God moet leren zien in iedereen en inclusief jezelf en dat heet samadhi parinama!
Ten derde fase zegt je als ware de woorden van Jezus Christus nl. De Koninkrijk is nabij en het geneest zieken, reinigt melaatsen enz.en dat heet ekagratha parinama! In deze fase zie je of ken je de behoeftes van de behoeftigen en solutions ook! In Technologische termen is alles dan Augmented te zien en dat wat we zien is Artha ..Artha is essentieele zaken zien om iemand of mensen beter van hulp te zijn of goede werken te verrichten etc... Men kan tegenwoordig dit probleem ook solven met behulp van AR Glasses brillenAugmentic Reality Brillen! In Combinatie met Pratyaya's of Dhyana Meditatie is natuurlijk mijn advies! Dit m.b.t. de volgende Sutra's 9-16
Sutra 9-Nirodha-parinama (=DHARANA) is doordrongen zijn van beheersing van het denken citta door niet te verlangen naar inkomende en uitgaande indrukken of wel ook vruchten (Dit m.b.t. woord objecten in Samadhipada over Vairagya) of is die transformatie voor het stopzetten van de impressies die komen en gaan (van Samskara-citta)..Dit betekent dat je je nimmer verhoogt of laagdunkend tot anderen en over anderen bent of hebt..Je doet het zowel voor jezelf als ook voor een ander of alleen voor anderen (belangeloos)..Iemand die gehecht is aan het verlangen naar de vruchten of resultaten doet alles voor zichzelf alleen en is zelfzuchtig ..bijvoorbeeld voor geprezen of voor geerd worden..Dit is de juiste intentie voorbereiden dat wat je wenst voor jezelf wenst dat ook voor een ander en dan wel gefocussed op de levensbehoefte(s) van een ander..Dit is ook wat je altijd moet blijven doen want dan creer je dat je rustig en bedaard word ..zie sutra 10.
Dit is weer gelijk aan dat
Je niet verlangt naar eer en geprezen te worden hier in deze wereld of wel door ook te werken niet identificeren met Citta-Vrtti's. En je verhoogt je niet tot de Godheid in gebed; Als dat een feit is zul je je ook niet verhogen tot je broeders of naasten of dierbaren! (Sadhanapada is de scholing of theorielessen en vibuthipada is de stagelopen in een bedrijf (Dit voor mijn onderwijs in Raja Yoga).)
Want God doet alles en alles is Gods doings!
10- Zijn stroom wordt rustig en bedaard door herhaaldelijke impressie's die inkomen en uitgaan of wel de vruchten. Of door herhaling van impressies stop te zetten, wordt het denken rustig en bedaard (Onverstoorbaar).
11- Samadhi-parinama (=DHYANA) is de neergang van verstrooiing (door impressies die zorgen ervoor dat je denkt dat Werk-God en Het koninkrijk des hemelen verschillen van elkaar) en de opgang (of Resulteert in) van eenpuntigheid ( Dat die drie voorgenoemde een zijn).
12-Ekagratha-parinama (=vervulling van Samadhi-parinama=SAMADHI) is de eenpuntigheid transformatie van het denkenvermogen waarin het denken of het weten ( Werk-God en Het Koninkrijk des hemelen een zijn) die verdwijnt hetzelfde is als het denken of het weten die opkomt om te werken werken met siddhi's bhaga's en kala's of wonderen te doen. (Aanvullend hierop wil ik ook als kennis geven dat de Schepping werkzaam is op deze wijze ..namelijk Sankalpagewijze). Neem bijvoorbeeld dat je meditatie is op nutricion food en drink halen bij de supermarkt en dan zal je dus alleen maar essentieele voedsel en drinken innemen en zien in de supermarkt..Ik bijvoorbeeld zie voor Kama Rupam heel gediciplineerd essentieele zaken van een bepaald acteur of artiest of martial artist en de rest zie ik niet..
13-Hierdoor worden de transformaties verklaard. - en wel zintuigelijk! Dharma of Het Koninkrijk des hemelen wordt zintuigelijk verklaard! Wat dus ook met AR glasses of VR glasses of MR glasses voor elkaar worde verkregen ook! Lakshana is actie of werk of dienen en avastha is toestand (van eeuwigheid), dus God uitdrukking; (Zie uitleg op sutra's 9-15!)
14- Dharma of wel het Koninkrijk des hemelen is latent (=verborgen), werkzaam of onwaarneembaar(=Buitenste) ..en is ook in ons. Ofwel De Koninkrijk des hemelen is ons binnenste en buitenste (Nag hammadi geschriften Thomas Evangelie).
15-Dharma of wel ook koninkrijk des hemelen en zijn transformatie! Oorzaak van het verschil in transformatie varieert in het ten grondslag liggende proces van de transformatie! Aan de Nirodha en samadhi-parinama dus!
Het kan zijn dat je door middel van pratyaya-vorming transformatie ondergaat of door middel van bestaande beroep dat je al uitoefent of door dat je meteen aan de slag kan gaan met siddhi's bhaga's en kala's waardoor er verschil is in transformatie. Dit als commentaar op sutra 15!
Sutra 16- De drie parinama's zijn een in samyama of het woord Dharma ( =wat staat voor werk(dienen)-God en Koninkrijk des hemelen) en men kent die ook zo in het verleden en ook in de toekomst. Of ook wel kennis van verleden heden en toekomst!
Sutra 19- Door Directe Waarneming door middel van Samyama Van het beeld dat het bewustzijn in beslag neemt, verkrijgt men kennis omtrent het bewustzijn van anderen (Gedachten kennen van anderen enz. is Para Citta Adhi Abijnata!) en
Sutra 20- Maar niet van nog andere mentale factoren, die het mentale beeld ondersteunen, want die zijn niet het object ( van Samyama)
Sutra 36- Ervaring is het resultaat van het onvermogen om onderscheid te maken tussen de Purusha en Sattva, ofschoon ze volkomen verschillend zijn. Kennis omtrent de Purusha spruit voort uit samyama op het Zelf-Belang (van de Purusha) los van het blang van Iets (iemand) anders ( van Prakrti).
Sutra 38-Al deze bijzondere krachten (siddhi's) vormen obstakels tot samadhi als het denken naar buiten is gericht.
Het is a must zoals de video boven over de laatste message van Boeddha Gautama..Via jezelf ..inward is de clue het geheim van de gehele training raja Yoga en zo ook van alle religies! Included Jainism!
En men kan lezen: Als de gedachte naar buiten is gericht belemmert het siddhi's te ontwikkelen of te doen bloeien. Als men zegt de koninkrijk des hemelen is in de hemel dan gaan de vogels je voor! De Koninkrijk is in het binnenste en het buitenste..in dat besef moet men zijn! Velen als ze menen geen siddhi's te kunnen manifesteren of dat het te moeilijk is voor hun dat te kunnen, dan willen ze dat denken opdringen aan anderen dat Siddhi's obstacles zijn en dat dat helemaal niet hoeft; Het is deze denken wat een obstacle voor het ontwikkelen van siddhi's en om samadhi blijvende te bereiken of te beheersen..en of kaivalya te bereiken!
Dat wat jij wilt manifesteren, jouw prioriteiten, jouw wensen , jouw verlangens, jouw levensbehoeftes betekent hier dat het denken niet naar buitengericht moet zijn..Niet de zomaar de wens of verlangen of prioriteit van een ander of anderen..eerst jouw zaken op orde stellen Of vanuit wat jou ook aangaat aan behartigen van zaken evenals wat ze doen in Bhakti Yoga met Pada Sevanam wat het stadium wordt genaamd Jnanamayi..Sadhana Pada is de stadium Jnana in Bhakti Yoga. en Kaivalya Pada is de ATmannividanam ofwel prapatti wat is hetelfde als Overgave!..
Ook naar buitengericht betekent dat men niet door ego macht wilt uitoefenen op anderen ..want dan willen siddhi's niet tot bloei komen! Men moet zegeningen willen overbrengen met siddhi's en het doel van siddhi's moet zijn om zegeningen over te brengen naar anderen!
Sutra 51- Door ongehechtheid (Vairagya) zelfs daaraan, wanneer ook zelfs het zaad van gebondenheid is vernietigd, volgt Kaivalya (Verlichting)!
Zaad van gebondenheid betekent dat je niet buiten gericht moet zijn maar alles via jouw zal moeten manifesteren ..Zie hierbovenstaande Video!
Sutra 52-Wanneer men uitgenodigd wordt door bovennatuurlijke wezens (aarts engelen bijv.) die de verschillende hemels besturen, moet men vrij blijven van plezier en trots, want er is nog steeds de mogelijkheid dat het kwaad heropleeft. Deze Sutra heb ik erbij gedaan ter waarschuwing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! In de Islam mag je bijvoorbeeld geen Djins oproepen!
Sutra 55-De Hoogste kennis, geboren uit het gewaarzijn van de Realiteit is transcendent, omvat waarneming van alle objecten tegelijkertijd, heeft betrekking op alle objecten en processen in het verleden, heden en de toekomst en gaat ook het wereldproces te boven!
Sutra 56- Kaivalya wordt bereikt, wanneer er gelijkheid van zuiverheid is tussen de Purusha en Sattva. Sutra 51 en 56 zijn als introductie bedoeld voor Kaivalya-pada. Satva hier moet men bestuderen de hoofdstukken over guna's in Bhagavad Gita Hoofdstukken 14 en 17! Download de Bhagavad Gita app op je smartphone is mijn advies om overzicht te hebben in Satva dan te kunnen wandelen!!!!!!!!!
Satva betekent in wezen dat Via jouw alles manifesteert die Ene Godheid! Als ik Om tat Sat zeg dan bedoel ik via mij openbaart manifesteert Absolute waarheid!
Er zijn 18 siddhi's in totaal en 6 bhaga's( Volheden) en 16 Kala's (vermogens).
III:40, het vermogen het lichaam helder te laten stralen
III:41, het vermogen van een hemels gehoor
III:42, het vermogen zich te verplaatsen door deether
III:43, het verdwijnen van de sluier die het licht verbergt
III:44, beheersing van de elementen
III:45, beheersing van deanimaen de andere krachten
III:46, schoonheid, elegantie, kracht en de hardheid van een diamant zijn de gaven van dat lichaam
III:47, beheersing van de zintuigen
III:48, beheersing van materie
III:49, beheersing van alles en alwetendheid
III:50, nu kan het punt worden bereikt van een zuiver spiritueel zijn
Over dit laatste volgt daarna nog een verdere uitweiding.
De Volgende verzen zijn uit de UDDHAVA GITA de Mystical Perfections in het engels:
1) The Supreme Lord said: 'When a yogi is connected [in the Absolute Truth], has conquered his senses and breathing, and has fixed his attention on Me, the mystical perfections of yoga are at his disposal.' (2) Uddhava said: 'Oh You who bring all yogis perfection, kindly tell me which method is required for concentration and how these perfections work. And, Acyuta, how many perfections are there?' (3) The Supreme Lord said: 'The masters of yoga speak of eighteen mystical perfections [siddhis] and meditations [leading to them]. Eight of them are [primary and] pro50 Uddhava Gītā minent in Me and ten of them [are secondary and] originate from the quality [of goodness].
(4-5) Oh gentle one, the eight mystical perfections consist of the ability to become, as for the form, the smallest [aṇimā], the biggest [mahimā] or the lightest [laghimā relative to garimā, the heaviest], the ability to acquire whatever material object [prāpti], the ability to enjoy sensually whatever can be seen or heard [prākāmya], the ability to have the upper hand in employing the forces [īśitā or īśitvā], the ability to be in control by means of magic unobstructed by the modes [vaśitā], and the ability to answer to any desire that seeks [His] favor [kāmāvasāyitā]. Know them to be the ones prominent in Me.
(6-7) [The ten secondary siddhis consist of] the ability in this body not to be plagued by hunger and thirst and such, the ability to hear from afar, the ability to see things far away, the ability to be transported with the speed of mind, the ability to assume any form at will, the ability to enter into the bodies of others, the ability to die at will, the ability to witness the sporting [of the heavenly girls] with the gods, the ability to be of perfect accomplishment as one likes, and the ability to have one's commands fulfilled unimpeded.
(8-9) To know the past, the present and the future, to be free from the dualities, to know the minds of others, to check the potency of fire, the sun, water, poison and so on, and not to be conquered by others, are examples of the perfections that are described as being the result of concentrating in yoga. Please learn now from Me by means of which type of meditation what perfection occurs. (10) My worshiper who focusses his mind, pertaining to the subtle elements of perception [tanmātra], on Me as the Self of those sense elements and nothing else, obtains the aṇimā perfection [the ability to enter the smallest].
(11) Focussing one's mind on the truth of the complete [the mahat-tattva] with Me as the inhabiting soul, one achieves the perfection of mahimā [to enter the greatest] as also grip on each element separately. (12) The yogi may obtain laghimā [lightness] by attaching to Me as the supreme element of the smallest elements [the atoms], the subtle property of Time [see also cakra].
(13)He who with his mind focussed on Me narrows down the mind completely to the emotionality of the I-principle, obtains the siddhi of prāpti [mystic acquisition] by which he becomes the proprietor of the senses of all living beings.
(14) In order to obtain from Me, whose appearance lies beyond perception, the super excellent siddhi of prākāmya [to enjoy whatever whenever], one should fix one's mental activity on Me, the Supersoul that is the thread running through the huge reality of matter [see also sūtra].
(15) When one focusses one's consciousness on Viṣṇu, the Original Controller of the Three [guṇas, see also B.G. 7: 13] who is the mover in the form of Time, one will obtain the siddhi of īśitvā [the supremacy] by means of which the conditioned body [the field] and its knower can be controlled [*].
(16) The yogi who fixes his mind on Me, Nārāyaṇa, the fourth state [turīya] that is described by the word fortunate [bhagavat **], obtains, being endowed with My nature, the vaśitā perfection [the ability to subdue by means of magic].
(17) When one focusses one's mind, which is pure in Me, on the impersonal absolute [brahman] that is free from material qualities [or transcendental], one obtains 51 Uddhava Gītā the supreme of happiness wherein one's desire finds its complete fulfillment [kāmāvasāyitā].
(18) When a human being concentrates on Me as the Lord of Śvetadvīpa, the personification of goodness, the sum total of dharma, he obtains a pure existence free from the six waves [of material disturbance: hunger, thirst, bewilderment, decay, grief and death, anūrmi-mattvam, see also ṣaṭ-ūrmi].
(19) When one in the mind leads home the transcendental sound that is present in the prāṇa [see 11.14: 35], in Me, the personification of the sky, one perceives therein the Swan [Lord Haṁsa or the saintly person, see 11.13: 19] and hears the words spoken by all living beings [dūra-śravaṇa, see also divyam śrotam].
(20) When one merges one's eyes with the sun and the sun with one's eyes [doing so transcendentally and not staring physically into the sun] one can, with one's mind in meditation on Me, therein see anything that is far away [dūra-darśana, see also 2.1: 30].
(21) By virtue of fully uniting in Me one's mind, one's body, and one's breath following the mind, one's self goes wherever the mind goes [manojava].
(22) Because it lies within the power of My yoga [to appear in different forms], for the mind intent on assuming whatever form, when I am the shelter, the very form will appear that was desired [kāmarūpa].
(23) When a perfected yogi [a siddha] wishes to enter the body of another person, he must give up his own gross body and project himself into that body. That he should accomplish by, like being the wind, entering it through the vital breath, the way a bee switches flowers [para-kāya-praveśanam].
(24) When [a yogi is about to die and] wants to give up the material body, he blocks his anus with his heel and carries his prāṇa from the heart up to the chest, and from there to the throat to go to the head, from where he, rising to the spiritual seat at the top of the skull [the brahma-randhreṇa], leads himself to the spiritual world [svacchandu-mṛtyu, see also 2.2: 19-21].
(25) When one desires to enjoy the pleasure gardens of the demigods, one should meditate on the mode of goodness situated in Me, so that one sees the by goodness moved women of the demigods arrive in their vehicles [their vimānas, devānāṁ sahakrīḍānudarśanam]. (26) When someone by means of his reason became convinced of My truth, or else by his devotion unto Me, he with his mind thus absorbed, consequently will achieve his purpose [yathā-saṅkalpa-saṁsiddhi].
(27) The person who arrived at the realization of My nature, supremacy and dominion, is someone who by no means can be frustrated, for his order and command are as good as Mine [ājñāpratihatā gatiḥ, see also B.G. 9: 31]. (28) A yogi, pure of character, who by dint of his devotion unto Me knows how to focus his mind [dhāranā], acquires insight in the three phases of time [past, present and future] including knowledge of birth and death [see trikālika].
(29) Of a sage versed in uniting consciousness whose mind was pacified in My yoga, the body cannot be injured by fire and so on, just as aquatics cannot be harmed by water [see also 7.5: 33-50].
(30)He [my devotee] becomes unconquerable when he meditates on My expansions that are 52 Uddhava Gītā decorated with the Śrīvatsa and the weapons, flags, ceremonial umbrellas and different fans [see also B.G. 11: 32]. (31) The man of wisdom who worships Me thus by the process of concentrating in yoga, will in every respect be attended by the mystical perfections as described.
(32)What perfection would be difficult to achieve for a sage who, being focussed by meditation on Me, subjugated his senses, his breathing and his mind?
(33) One says [though] that they [these siddhis], for the one who practices the highest form of yoga - the [bhakti-]yoga by means of which one obtains everything thinkable from Me - are a hindrance and a waste of time.
(34) All perfections one in this world may acquire by birth, by herbs, austerities and by mantras, are all obtained by the practice of [bhakti-]yoga. Progress in uniting one's consciousness cannot be achieved by any other method [***].
(35)I am the cause and the protector of all the perfections. I am the Lord of Yoga [the final union], the Lord of analysis, of dharma and of the [Vedic] teachers, propounders and adherents.
(36) The same way material elements have their existence inside and outside the living beings, I Myself, the Soul, who cannot be enclosed, exist both inside and outside of all the embodied beings [see also B.G. 2: 29-30].' *
Maak jouw eigen website met JouwWeb