PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Deze Sutra's slaan terug op hoofdstuk in UDDHAVA GITA over de Perfecties of wel Siddhi's..daarin worden de woorden CONCENTRATIE, MEDITATIE en YOGA of VERENIGING gebruikt! Hier worden ze anders gebruikt met de benaming SAMYAMA Tapas trainen-Svadhyaya en Isvarapranidhana training continueren...tot en met bereiken van het beheersen van Kaivalya ofwel De Verlichte of Volmaakt hoogste Ontwaakte staat of toestand...

Vibutthipada of wel vermogens of siddhi's-pada genoemd is het meesteren van de bhava Dharma..Dharma betekent hier niet alleen plicht maar meer het essentiele nl Paradijs of gunsten (in de Islam) of wat de leer van Jezus benoemd als Koninkrijk des hemelen namelijk Macht Kracht Heerlijkheid Glorie Majesteit Weelde etc(=het betekenissen van het woord Vibuthi))...Het is de bedoeling dat je met Yoga een wandelende Paradijs wordt of bent ..met wetende dat het paradijs overal en eeuwig is. Vibhuti ( wordt ook wel genoemd gunsten in de Islam. Met name als men Salaat doet (Islamitische Gebed of Meditatie (=Dhikre) en als men Surah Al-Fatiha opzegt en de Dua. D.m.v Vibhuttipada kan men de werkelijke aard van de Zelf ervaren of wel samadhi of wel Je of de  goddelijkheid..en die Godsbewustzijn bewust gaan leiden (Het coordineren van Citta). Ofwel met Vibhutti-pada kan men achter komen dat men werkelijk God is Wat in Islam betekent Tawheed eenmaking-Takwa-tawakul of Baseera!

In de achtvoudige pad van Boeddha Gautama leer je dat Als je het midden weg bewandelt d.w.z. De Beheersing van Verlangens trainen dan treed je Nirvana (Paradijs of Koninkrijk des hemelen) binnen..Door Nirvana te betreden bereik je de bevrijding uit de cyclus van Wedergeboorte (Kaivalya). Dit is hetzelfde als de Salaat in Islam en ook als Sjemone esre of Amidah-gebed in de judaisme. In  Judaisme en Christendom gebruik je de naam JHVH wat God ben ik of Ik ben God (Sjema en zijn beracha (ot)) in judaisme wat overeenkomt met de sutra 2 en 3 van samadhi-pada) betekent en In de Islam pas je toe Biesmiellahi rahmanieraheem wat je betekent In de Naam van Allah de Barmhartige en Genadevolle en in Sanathan Dharma of Yoga de OM sohum ..alle drie zijn dezelfde wijze van toepassing namelijk in Tapas (=Al Ishaan in Islam en Verborgene in de evangelie benoemd door Jezus de Christus).

De volgende uitleg is voor gevorderden of meesters dat; Het beheersen van de verlangens zit hem in de woorden van Jezus de Christus namelijk: "Wat je wilt dat een ander je doet, zo doe dat ook anderen". Dit wilt hetzelfde zeggen dat je je niet moet verhogen tot je medemensen en het is hetzelfde als Niet meer gehecht zijn aan het verlangen naar de vruchten (of resultaten) van je handelingen...Als je dit in latere stadium vanuit het Atmische bewustzijn te kunnen dan worden de mogelijkheden oneindig en wonderbaarlijk ..

Sutra 1-Dharana of concentratie is het vasthouden van een gedachte op een bepaald plek plaats of oord (Ruimtelijke inzicht) (met plaats wordt ook tapas mee bedoeld-zie hiervoor de commentaar op tapas en met bepaalde plek wordt ook mee bedoeld Het derde oog).

2-Dhyana of Meditatie is de ononderbroken (=zonder twijfel of onverstoorbaar) voortzetting van die gedachte op dezelfde plek plaats of oord (Een plek waar je mediteert en Het derde oog) en (dan wel met ogen gesloten maar hoeft niet).

Die gedachte is hoge pratyaya en dat is om de citta te coordineren en dus automatisch focussing op buddhi ofwel het derde oog.

Vb. Van hoge Pratyaya is Om Sohum de volmaakt superieure Schepper (=hetzelfde als Bron van alle leven en ook Redder of verlosser); In de Kaivalya-pada als de besef groeit en ontwikkeld is om te connecten voor eeuwig met de Godheid dan Mediteer je Om Sohum of God ben ik of Biesmillahirahmanieraheem de Ene ware God of Heilige Vader of Schepper of Bron van alle leven of Redder of Verlosser of Boeddha of Bevrijder etc etc etc..

Door eerst te manifesteren in Siddhi's Bhaga's en Kala's groeit en ontwikkel je je het besef dat God werkelijk bestaat en manifesteert via jou of via anderen of anders buiten je om en dat dus train je met Vibuthi-pada!

Siddhi betekent Perfectie of succes of bereiken of voltooiing of overwinning...Met Convictie of overtuiging dat Iets is al voltooid of bereikt of succesvol ..overwonnen druk je uit evenals in Islam Salaat en Dua's en Dhikre -toepassing (Subhanallah en Alhamdollillah etc) en evenals in Joodse religie Beracha en Sjema en Sjemone Esre en in Gnosisme en kabballah..Want  met deze toepassing zul je ook in Kaivalya Pada In volledige Overgave moeten komen om Verlichting of Kaivalya Te bereiken of te beheersen!!!!!!!!!!! Convictie hier tijdens deze training is Bewustzijn ( Taqwa genaamd in Islam of Qur'an)...Dan met Bewustzijn kan men Kaivalya Bereiken en beheersen!

3-Samadhi- Deze (namelijk de contemplatie) wanneer er alleen maar bewustzijn is van het object van de meditatie en niet van zichzelf (namelijk het denken) is samadhi.

Samadhi is spontaniteit en vlot zijn en snel in het intuitief begrijpen en kunnen spreken (intuitief Kennis zijn). Door de eerste fase van hoge pratyaya's kom je in samadhi..Hoge pratyaya is wat je intuitie je ingeeft dat er geen gevoel is van separation dan alleen connectedness met alles en iedereen ..in die staat kun je zeggen God is een en over Eenheid van God Spreken of Tawheed wat eenmaking of eenwording ook betekent..of dat je God bent..namelijk Ik ben God of Aham Brahmaasmi of Om Sohum..Dat is die staat waarin de Pranava dus Naamaanduiding kracht heeft en waarop je kunt bouwen met Siddhi's bhaga's en kala's in deze vibuthipada.

4- Samen vormen ze samyama. Dit Is Taimniś vertaling van de sutra's en van moi met betrekking tot Uddhava Gita: TRAYAM EKATRA SAMYAMAH Het woord Trayam betekent 3 of drie en EKATRA betekent Op een plaats en tezamen ..waarvan ik prefeer de betekenis Op een plaats wat ook synoniem is aan Op-zich-zelfstaande en dan wordt de vertalinf van de sutra als volgt: De drie opzichzelfstaande of afzonderlijk zijn vormen van samyama; Samyamah betekent gezamelijk dood ofwel ook dat je een aan het wordende bent met Brahmaan of God!

5-Het bereiken van samyama is het bereiken van de beheersing van het Omnibewustzijn of wel het onbegrensde bewustzijn van het universum of hoogste bewustzijn Prajnanamam. Ofwel door wensen, plannen en doelen en dromen etc ontstaat de eendraacht met Brahmaan of God!

6- De toepassing ervan (namelijk Samyama) gebeurt in etappes. Etappes is gebruikt bij Taimni's verklaring of vertaling en moi vertaald dit woord ETAPPES als Afzonderlijk en dan wordt de vertaling volgens mij: Drie vormen van Samyama past men toe afzonderlijk: TASYA BHUMISU VINIYOGAH

7-De drie (opeen)volgende staan innerlijk (Ataranga) in betrekking tot het vorige (=de Parinama's staan innerlijk in betrekking tot Dharana-Dhyana en samadhi)

8-De absorptie met een zaad (sabija Samadhi) is uiterlijk (Bahiranga=dharana-dhyana-samadhi=samyama=voorgaande in sutra 7) in vergelijking met de zaadloze absorptie (Nirbija Samadhi).

Sutra 9-15 Dharma in de training van Patanjali wordt ook wel genoemd in driedelig wijze parinama's (=Etappes sutra 6)..wat wilt zeggen dat je een transformatie ondergaat in samadhi of intuitief bewustzijn naar Transcentale Natuur of bewustzijn (waarbij je eerst Dharma( werken (Dienen =Lakshana en avastha) en God en de Koninkrijk des hemelen) apart van elkaar ziet en uiteindelijk zijn die drie eendezelfde.

Eerst dan ziet de beoefenaar werk als apart van God zijn en siddhi's en vervolgens ziet de aspirant God in iedereen als die aspirant seva doet en dus anderen onzelfzuchtig helpt..en in de laaste fase ziet de aspirant of devotee dat Dharma is de koninkrijk des hemelen ook en dus is Dharma Werk(dienen)-God en Koninkrijk des hemelen een!

Werk in de eerste fase betekent dat je gewoon je beroep uitoefent en je traint ervoor om onzelfzuchtig te zijn en dus zal je moeten trainen en niet gehecht te zijn aan het verlangen naar de vruchten of resultaten van je werk(en)  en dat heet nirodha parinama (Zie ook uitleg als tips in samadhi-pada sutra's en uitleg over Vairagya).

In de tweede fase gelden de woorden  van Jezus de Christus dat je het geringste wat je broeders aandoet, doe je mij aan..en dan doelde Jezus de Christus op het God zijn en dat je God moet leren zien in iedereen en inclusief jezelf en dat heet samadhi parinama!

Ten derde fase zegt je als ware de woorden  van Jezus Christus nl. De Koninkrijk is nabij en het geneest zieken, reinigt melaatsen enz.en dat heet ekagratha parinama! In deze fase zie je of ken je de behoeftes van de behoeftigen en solutions ook!

Sutra 9-Nirodha-parinama (=DHARANA) is doordrongen zijn van beheersing van het denken citta door niet te verlangen naar inkomende en uitgaande indrukken of wel ook vruchten (Dit m.b.t. woord objecten in Samadhipada over Vairagya) of is die transformatie voor het stopzetten van de impressies die komen en gaan (van Samskara-citta)..Dit betekent dat je je nimmer verhoogt of laagdunkend tot anderen en over anderen bent of hebt..Je doet het zowel voor jezelf als ook voor een ander of anderen..Iemand die gehecht is aan het verlangen naar de vruchten of resultaten doet alles voor zichzelf alleen en is zelfzuchtig ..bijvoorbeeld voor geprezen of voor geerd worden..Dit is de juiste intentie voorbereiden dat wat je wenst voor jezelf wenst dat ook voor een ander en dan wel gefocussed op de levensbehoefte(s) van een ander..Dit is ook wat je altijd moet blijven doen want dan creer je  dat je rustig en bedaard word ..zie sutra 10.

Dit is weer gelijk aan dat 

Je niet verlangt naar eer en geprezen te worden hier in deze wereld of wel door ook te werken niet identificeren met Citta-Vrtti's. En je verhoogt je niet tot de Godheid in gebed; Als dat een feit is zul je je ook niet verhogen tot je broeders of naasten of dierbaren! (Sadhanapada is de scholing of theorielessen en vibuthipada is de stagelopen in een bedrijf (Dit voor mijn onderwijs in Raja Yoga).)

Want God doet alles en alles is Gods doings!

10- Zijn stroom wordt rustig en bedaard door herhaaldelijke impressie's die inkomen en uitgaan of wel de vruchten. Of door herhaling van impressies stop te zetten, wordt het denken rustig en bedaard (Onverstoorbaar).

11- Samadhi-parinama (=DHYANA) is de neergang van verstrooiing (door impressies die zorgen ervoor dat je denkt dat Werk-God en Het koninkrijk des hemelen verschillen van elkaar) en de opgang  (of Resulteert in) van eenpuntigheid ( Dat die drie voorgenoemde een zijn).

12-Ekagratha-parinama (=vervulling van Samadhi-parinama=SAMADHI) is de eenpuntigheid transformatie van het denkenvermogen waarin het denken of het weten ( Werk-God  en Het Koninkrijk des hemelen een zijn) die verdwijnt hetzelfde is als het denken of het weten die opkomt om te werken werken met siddhi's bhaga's en kala's of wonderen te doen. (Aanvullend hierop wil ik ook als kennis geven dat de Schepping werkzaam is op deze wijze ..namelijk Sankalpagewijze). Neem bijvoorbeeld dat je meditatie is op nutricion food en drink halen bij de supermarkt en dan zal je dus alleen maar essentieele voedsel en drinken innemen en zien in de supermarkt..IK bijvoorbeeld zie voor Kama Rupam heel gediciplineerd essentieele zaken van een bepaald acteur of artiest of martial artist  en de rest zie ik niet.. 

13-Hierdoor worden de transformaties verklaard. - en wel zintuigelijk!  Dharma of Het Koninkrijk des hemelen wordt zintuigelijk verklaard! Lakshana is actie of werk of dienen en avastha is toestand (van eeuwigheid), dus God uitdrukking; (Zie uitleg op sutra's 9-15!)

14- Dharma of wel het Koninkrijk des hemelen is latent (=verborgen), werkzaam of onwaarneembaar(=Buitenste) ..en is ook in ons. Ofwel De Koninkrijk des hemelen is ons binnenste en buitenste (Nag hammadi geschriften Thomas Evangelie).

15-Dharma of wel ook koninkrijk des hemelen en zijn transformatie! Oorzaak van het verschil in transformatie varieert in het ten grondslag liggende proces van de transformatie! Aan de Nirodha en samadhi-parinama dus!

Het kan zijn dat je door middel van pratyaya-vorming transformatie ondergaat of door middel van bestaande beroep dat je al uitoefent of door dat je meteen aan de slag kan gaan met siddhi's bhaga's en kala's waardoor er verschil is in transformatie.

Sutra 16- De drie parinama's zijn een in samyama of het woord Dharma ( =wat staat voor werk(dienen)-God en Koninkrijk des hemelen) en men kent die ook zo in het verleden en ook in de toekomst. Of ook wel kennis van verleden heden en toekomst!

Sutra 19- Door Directe Waarneming door middel van Samyama Van het beeld dat het bewustzijn in beslag neemt, verkrijgt men  kennis omtrent het bewustzijn van anderen (Gedachten kennen van anderen enz. is Para Citta Adhi Abijnata!) en

Sutra 20- Maar niet van nog andere mentale factoren, die het mentale  beeld ondersteunen, want die zijn niet het object ( van Samyama)

Sutra 36- Ervaring is het resultaat van het onvermogen om onderscheid te maken tussen de Purusha en Sattva, ofschoon ze volkomen verschillend zijn. Kennis omtrent de Purusha spruit voort uit samyama op het Zelf-Belang (van de Purusha) los van het blang van Iets (iemand) anders ( van Prakrti).

Sutra 38-Al deze bijzondere krachten (siddhi's) vormen obstakels tot samadhi als het denken naar buiten is gericht.

Het is a must zoals de video boven over de laatste message van Boeddha Gautama..Via jezelf ..inward is de clue het geheim van de gehele training raja Yoga en zo ook van alle religies! Included Jainism!

En men kan lezen: Als de gedachte naar buiten is gericht belemmert het siddhi's te ontwikkelen of te doen bloeien. Als men zegt de koninkrijk des hemelen is in  de hemel dan gaan de vogels je voor! De Koninkrijk is in het binnenste en het buitenste..in dat besef moet men zijn! Velen als ze menen geen siddhi's te kunnen manifesteren of dat het te moeilijk is voor hun dat te kunnen, dan willen ze dat denken opdringen aan anderen dat Siddhi's obstacles zijn en dat dat helemaal niet hoeft; Het is deze denken wat een obstacle voor het ontwikkelen van siddhi's en om samadhi blijvende te bereiken of te beheersen..en of kaivalya te bereiken!

Dat wat jij wilt manifesteren, jouw prioriteiten, jouw wensen , jouw verlangens, jouw levensbehoeftes betekent hier dat het denken niet naar buitengericht moet zijn..Niet de zomaar de wens of verlangen of prioriteit van een ander of anderen..eerst jouw zaken op orde stellen Of vanuit wat jou ook aangaat aan behartigen van zaken evenals wat ze doen in Bhakti Yoga met Pada Sevanam wat het stadium wordt genaamd Jnanamayi..Sadhana Pada is de stadium Jnana in Bhakti Yoga. en Kaivalya Pada is de ATmannividanam ofwel prapatti wat is hetelfde als Overgave!..

Ook naar buitengericht betekent dat men niet door ego macht wilt uitoefenen op anderen ..want dan willen siddhi's niet tot bloei komen! Men moet zegeningen willen overbrengen met siddhi's en het doel van siddhi's moet zijn om zegeningen over te brengen naar anderen!

Sutra 51- Door ongehechtheid (Vairagya) zelfs daaraan, wanneer ook zelfs het zaad van gebondenheid is vernietigd, volgt Kaivalya (Verlichting)!

Zaad van gebondenheid betekent dat je niet buiten gericht moet zijn maar alles via jouw zal moeten manifesteren ..Zie hierbovenstaande Video!

Sutra 52-Wanneer men uitgenodigd wordt door bovennatuurlijke wezens (aarts engelen bijv.) die de verschillende hemels besturen, moet men vrij blijven van plezier en trots, want er is nog steeds de mogelijkheid dat het kwaad heropleeft. Deze Sutra heb ik erbij gedaan ter waarschuwing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! In de Islam mag je bijvoorbeeld geen Djins oproepen!

Sutra 55-De Hoogste kennis, geboren uit het gewaarzijn van de Realiteit is transcendent, omvat waarneming van alle objecten tegelijkertijd, heeft betrekking op alle objecten en processen in het verleden, heden en de toekomst en gaat ook het wereldproces te boven!

Sutra 56- Kaivalya wordt bereikt, wanneer er gelijkheid van zuiverheid is tussen de Purusha en Sattva. Sutra 51 en 56 zijn als introductie bedoeld voor Kaivalya-pada. Satva hier moet men bestuderen de hoofdstukken over guna's in Bhagavad Gita Hoofdstukken 14 en 17! Download de Bhagavad Gita app op je smartphone is mijn advies om overzicht te hebben in Satva dan te kunnen wandelen!!!!!!!!!

Satva betekent in wezen dat Via jouw alles manifesteert die Ene Godheid! Als ik Om tat Sat zeg dan bedoel ik via mij openbaart manifesteert Absolute waarheid!

Er zijn 18 siddhi's in totaal en 6 bhaga's( Volheden) en 16 Kala's (vermogens).

8 Hoofd siddhi's nl:

Anima-Mahima-laghima-Garima-Prakamya-Prapti-Vasita-Isita.

10 bij-siddhi's en die o.a. te verkrijgen zijn door meditatie en Yoga (Vereniging) nl:

Tri kala jnatvam-Kennis van verleden, heden en toekomst 

Para Citta adhi abhijnata-Gedachten kennen van anderen enz.

Advandvam-

Dura Svarana-

Dura Darsanam-

Para kaya Prevesanam-

Anurmi Matvam-

Mana Java-

Sva Chanda Mrtyu-

Agni Arka Ambu Visa Adinam Pratistamba-

Kamavasyita Siddhi-

Aparayaya-

Ajna Apratihata Gati-

Devanam Saha Krida Anudarsanam-

Yatha Sankalpa Samsiddhi.

Bhaga's zijn:

Roem- Wijsheid- Kennis- Rijkdom- Onthechtheid- Schoonheid. Of Alroem -Alwijsheid -Alkennis -Alrijkdom -Alonthechtheid -en Alschoonheid.

Kala's zijn: Is de beheersing van Jnanaindryas-Karmainddryas en Maha Bhutas (Elementen Vuur water aarde lucht ether)

Compassie-

Geduld-

Vergiffenis-

Rechtvaardigheid-

Onpartijdigheid-

Ongehechtheid-

Meditatie en spirituele krachten-

onoverwinnelijkheid-

Weldadigheid, gever van alle rijkdom in de wereld en natuur-

Schoonheid geincarneerd-

Beste van dansers-

Beste van Zangers-

Belichaming van Eerlijkheid-

Waarheid zelve zijn-

Volmaakt Meester zijn van alle kunsten, zoals gedichten, drama, schilderen etc-Ook krijgskunst en kookkunst etc!

Beheerser van alles en iedereen.

De volgende siddhi's zijn volgens de Yogasutra's vibuthipada van Patanjali

  • III:16, kennis van het verleden en de toekomst

  • III:17, het verstaan van de geluiden van alle levende wezens

  • III:18, kennis van vorige levens

  • III:19, kennis van het denken van anderen

  • III:20, niet de inhoud van andermans geest, omdat het doel niet is om zich te identificeren met de levens van anderen

  • III:21, het vermogen tot onzichtbaarheid

  • III:22, kennis over de tijd van sterven

  • III:23, het vermogen tot vriendelijkheid, mededogen, enzovoorts

  • III:24, vermogens als de kracht van een olifant

  • III:25, kennis van wat subtiel is, verborgen, of veraf

  • III:26, kennis over de wereld

  • III:27, kennis van de positie van de sterrensystemen

  • III:28, kennis van de bewegingen van de sterren

  • III:29, kennis van de systemen in het lichaam

  • III:30, het vermogen tot het stillen van honger en dorst

  • III:31, standvastigheid van het lichaam

  • III:32, waarneming van volmaakte wezens (siddha's)

  • III:33, kennis van alles

  • III:34, kennis van het bewustzijn

  • III:35, kennis van de purusa

  • III:36, verlicht horen, voelen, zien, proeven en ruiken

Ook hier geldt de waarschuwing:

  • III:37, deze siddhi's vormen een belemmering voor samadhi

Hierna volgen weer meer siddhi's

  • III:38, het vermogen een ander lichaam binnen te treden

  • III:39, het vermogen tot levitatie

  • III:40, het vermogen het lichaam helder te laten stralen

  • III:41, het vermogen van een hemels gehoor

  • III:42, het vermogen zich te verplaatsen door de ether

  • III:43, het verdwijnen van de sluier die het licht verbergt

  • III:44, beheersing van de elementen

  • III:45, beheersing van de anima en de andere krachten

  • III:46, schoonheid, elegantie, kracht en de hardheid van een diamant zijn de gaven van dat lichaam

  • III:47, beheersing van de zintuigen

  • III:48, beheersing van materie

  • III:49, beheersing van alles en alwetendheid

  • III:50, nu kan het punt worden bereikt van een zuiver spiritueel zijn

Over dit laatste volgt daarna nog een verdere uitweiding.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb