PATANJALI YOGASUTRA'S- CARLO SAHEBZAD

Het onderwijzen van Raja Yoga evenals Het Evangelie en Islam en Torah en Profeten en Achtvoudige pad van Boedha Gautema en Sanathan Dharma ..is de Sadhana pada van hoogst belang te begrijpen dat men moet weten te communiceren en verklaren of uitleggen van de sutra's of andere heilige boeken. Wat vele guru's of yogi's tegenwoordig doen is niet op een commandingsgewijze (Yatha samkalpa samsiddhi en Ajna aprathihata gatih) communiceren met leerlingen of dicipelen of devotees..Men begint men inwijding in yama's en dan de niyama's..en een guru moet niet alle sutra's over yama's niyama's uit te leggen..Ahimsa is gewoon Geen geweldadigheid of geweld gebruiken niet fysiek en niet verbaal ook niet..Satya is Waarheid of waarheidlievendheid ..Esteya betekent Niet stelen en Brahmacharya betekent niet Cheaten on yur partner of geen echtbreukplegen in een relatie of huwelijk ..aparigrahaa is niet bezitterigheid of geen verzamelzucht....Sadhana is een verlengde van de opvoeding en is gelijk aan educatie (gewoon onderwijs hoge school of universitaire scholing mits de overdracht van leraren goed plaatsvindt). Overdracht is commandingsgewijze communicatie met leerlingen..In de torah van Mozes communiceert Mozes commandingsgewijze tot de hebreuwse volk door te uiten: Gij zult niet stelen ..Gij zult de sabbath eren ..Gij zult geen valse getuigenis afleggen etc etc..Soortgelijk communiceerde Jezus ook met mensen en zijn dicipelen ..door te zeggen ..Gij hebt gehoord dit en dat maar ik zeg u...Hetzelfde deed profeet Mohammed met de Qur'an en de Hadith..Wat ongeleerde yogi's doen is dat ze de yama's niyama's uitleggen alsof ze het tegen hunzelf hebben of dat ze uitleggen zo van ..Sathya is niet liegen..en liegen heeft negatieve gevolgen etc etc..De bedoeling is dat de leerling luistert en gehoorzaamt aan je lessen..en als de leerling echter dan nog niet gehoorzaamt dan is de ego van zulk een leerling nog te krachtig werkzaam...Deze commandingsgewijze is niet te begrijpen als verhogen..De Guru is niet meer gehecht dan aan verlangen naar vruchten van zijn handelingen (kriya's) of Werken of wonderen die via hem geschieden..(Jezus zeide Vraag niets voor je werken (aan zijn dicipelen zeide hij dat) want voor niets hebt gij ook gekregen of ontvangen)...Als leerlingen of mensen verschillen zien in God liefhebben en naaste liefhebben ..in werken en opvoeding en scholing en onderwijzen..is omdat ze niet goed communiceren met de Godheid..

De meditatie in het beginstadium is dan ook de focussing op het derde oog ofwel buddhi  en gedachtenloosheid die men weet dan automatisch te bereiken. Het focussen op het derde oog heet Dharana..eenpuntigheid  ook..maakt dat de leerling beter gaat luisteren of observeren waarnemen etc en daarmee ook gaat gehoorzamen aan de juiste leerstelling..Het is niet de bedoeling dat de guru hypnotiserend te werk gaat en dat je dan alles doet wat ie je zegt en bemoeit in je leven enzo etc..De leerling leert met Dharana gedachtenloos meditatie en inzicht of mantra meditatie zelfstandig alles op orde te krijgen in  zijn of haar leven en zijn of haar leven zo zelfstandig mogelijk te leven..en de nodig adviezen van anderen of van een guru te accepteren respecteren etc.

Wanneer een leerling identificeert met citta vrtti's nog dan zal die luisteren en niet gehoorzamen zo gauw als de onderwijs van Raja Yoga niet is zoals ik dat op deze pagina heb beschreven..iemand die daarintegen luistert en gehoorzaamt zal rustig worden en resultaten boeken tijdens de training in Raja Yoga want dan is de focussing op Citta Vrtti Nirodha en is de Abhyasa succesvol wordende en gevolg is dat de vairagya-training ook kan plaastvinden..

Voordat men in Abhyasa en Vairagya training doet wordt de leerling ingewijd in de wereld van Siddhi's bhaga's kala's en dus daarmee ook het implementeren van de training in het leven van de leerling(en)..dus ook de asana's en pranayama en prathyahara training inclusief..Asana's gaat gepaard met pranayama en pratyahara in het leven buitenom de scholing..en dat zijn houdingen bewegingen etc..van kala's kunsten zoals dansen martial arts zingen ..acteren etc.etc..Kala's daarom spelen een zeer belangrijke rol in het leven op aarde nu tegenwoordig voor de overdracht en de volledige abhaysa en vairagya training..om Verlichting te bereiken..De gehele training of onderwijs van d Guru of Yogi moet gepaard gaan met siddhi's bhaga's en kala's en emanentie transcendentie..De Guru of Yogi zal moeten introduceren of onderwijzen door te emaneren en te transcenderen om de staat van Samadhi al gauw te doen begrijpen en te leren door de leerlingen of devotee of dicipelen of studenten...In Vibhuttipada krijgt de leerling pas echt de route om voor goed siddhi's en bhaga's en kala's te manifesteren..en voor goed te toeven in het atmische bewustzijn..Alles ook de yama's en niyama's en asana's etc (8 delen van Raja Yoga )kunnen worden uitgelegd in en d.m.v. siddhi's volheden kala's. Anders bereikt een leerling niet de Verlichting. Ik zelf werk met bepaalde siddhi's bhaga's en kala's tijdens mijn onderwijs aan anderen..en emaneren en transcenderen behoort of hoort een natuurlijke drang te zijn tijdens het onderwijzen. Ook werk ik met samkalpa..Wil en Kracht..om mensen of behoeftigen en armen etc.. te helpen of te gidsen door het leven. Etc..De training van Raja Yoga bestaat uit drie fases zoals beschreven in de Bhagavad Gita namelijk dat van Gedachteloosheid en Niet verlangen naar vruchten van je handelingen en ten derde Niet gehecht te zijn..Sadhanapada is het bereiken van vorm Samadhi of ook gedachteloosheid belangrijk om vervolgens te gaan werken met vibutthipada namelijk het niet verlangen naar de vruchten en uiteindelijk ook te werk te gaan met Kaivalyapada om niet meer gehecht te zijn..

De bedoeling van sadhanapada eerste sutras van het verwijderen van de onwetendheid of avidya gebeurd met pratyaya's vormingen door met de guru de heilige boek naar een istadevata te bestuderen..De hoge pratyaya is waarmee de purusha of atman waarneemt..zolang dat niet getrained is is er geen beheersing van zintuigen en leeft men met lagere denkenof pratyaya en daardoor blijft men in een cyclus van liegen dan weer waarheid spreken, geweldadigheid en geweldloosheid etc..(dit betreft yama's: Ahimsa, sathya, esteya, brahmacharya, apirgraha)..Hogere pratyaya zijn het resultaat van zelfstudie waardoor men door middel van op te mediteren in samadhi komt en ervaart men hiermee reeds de ware of werkelijke aard (Transcendentale natuur of aard of ware natuur of svarupa genaamd in de Bhagavad Gita)..Door vervolgens te werken met siddhi's gedachtes worden de hogere pratyaya's getransformeerd naar wat ze moeten zijn..Die pratyaya's zijn behorende tot de samyama in vibuthipada..door zonder twijfel ze om te zetten in actie of werk of dienen ermee of lakshana zul je op den duur alleen maar artha's waarnemen om mee te werken of wel te werken met sankalpa (geloof genaamd in de evangelie of imaan in Islam).....

Voor bidden gebruikte Jezus de Christus in het gebed Uw Naam worde geheiligd en Uw koninkrijk kome..voor werken na bidden (lakshana of actie ondernemend in waarvoor men bidt) onderwees Jezus de Christus KOmt tot inkeer ..en DE koninkrijk is nabij..Dat wilde zeggen dat Jezus de Christus twijfelde niet meer dat hij dat was waarvoor hij had gebeden..namelijk in een ultieme kijk..energie of heerser zijn over emanentie transcendentie en 5 prana's ..dus wonderbaarlijk..en was Hij daarmee Licht voor de wereld...

Siddhi's bhaga's kala's wijze leven en werken is betekent in dat de Ziener in Zijn Svarupa wandelt of wel Je bent de svarupa of transcendentale natuur van de Ene ware supreme God..Het kennen van de ware of transcendentale natuur en dus ook daarmee de activiteiten ( siddhi's bhaga's kala's) zegt avatar Krishna in de Bhagavad Gita dat wanneer iemand dan de wereld verlaat dat ie nimmer terugkeert in deze wereld....Hij is dan bevrijdt uit de cyclus van wedergeboorte.

De evangelie is bij mij de basis van mijn onderwijs van Raja Yoga..

Mijn Onderwijs is dat Raja Yoga is hetzelfde als de evangelie Het Goede nieuws van Het koninkrijk Gods of Van het Koninkrijk des hemelen of wel De Koninklijke Weg..Het betreft de woorden die je kunt vinden ook in het Evangelie namelijk Wijsheid-aanbidding en Werk wat hetzelfde is als Waarheid Liefde en Koninkrijk des hemelen(= Dharma)..Vanuit deze basis namelijk het evangelie zie ik alle religies en yoga's en samkhya etc..